Erhverv
0

Boeing opgraderer software på ulykkesramt 737 MAX

Der kan gå lang tid, før opdateringen er gennemført, og flyene igen kan få luft under vingerne.

Flyet i Etiopien styrtede ned nær Bishoftu syd for Etiopiens hovedstad Addis Ababa. 157 personer omkom. Foto: Michael Tewelde/AFP

Boeing giver gratis software-opdatering til flyselskaber, der har købt fly af typen 737 MAX.

Flyproducenten briefer flyselskaber om software- og træningsopdateringer for 737 MAX i denne uge for mere end 200 piloter, tekniske eksperter og tilsynsmyndigheder. Det foregår i Renton i den amerikanske stat Washington, hvor flyene bygges.

Det skriver Reuters.

Opdateringerne inkluderer altså også det udskældte fly 737 MAX 8, der har været årsag til to fatale styrt inden for det seneste halve år. Flytypen bliver i øjeblikket holdt på jorden.

Sessionerne følges op af en briefing af luftfartsselskaber inklusiv tre amerikanske flyselskaber om lørdagen. Det hele er en del af Boeings forsøg på at »kommunikere med alle nuværende og mange fremtidige MAX-kunder og operatører«, siger Boeings talskvinde til Reuters.

Softwareopdateringen fokuserer på flysystemet, der forhindrer flyet i at stall’e, der er en tilstand, hvor flyet ikke får nok fart på under opdrift og derfor får en for lodret vinkel i luften.

Piloter klagede mindst fem gange over ulykkesramt Boeing-fly

Det tager kun omkring en time at opgradere 737 MAX-flyene individuelt, men processen forventes at vare længe, da opdateringerne skal rulles ud globalt og ligger under for strenge krav for tests og dokumentation fra ingeniører og tilsynsmyndigheder.

»Selvfølgelig er der pres på for at få flyene i luften igen, men der er et endnu større pres på for at sikre, at det bliver gjort ordentligt. Det sidste man vil, er at skynde på processen og så stå med problemer,« udtaler en embedsmand fra Federal Aviation Administration (FAA).

FAA regulerer al civil luftfart i USA.

Omdiskuteret flyproducent har mistet 265 mia. kr. i værdi efter flystyrt

Det indonesiske flyselskab Lion Air sender onsdag en pilot og en ingeniør til Boeings briefing.

Lion Air fik første gang 737 MAX 8 i søgelyset i oktober sidste år, da et af deres fly af denne type styrtede ned i Javahavet blot 12 minutter efter take-off. 189 personer mistede livet.

Tewolde GebreMariam, der er ceo i Ethiopian Airlines, der var involveret i flystyrtet med 737 MAX 8 i starten af marts, siger, at han stoler på Boeing:

»På trods af tragedien vil Boeing og Ethiopian Airlines fortsætte med at samarbejde langt ind i fremtiden. De har været vores partner i mange år,« udtaler GebreMariam til Reuters.

Qatar Airways, der er ét af Mellemøstens største flyselskaber, støtter stadig Boeing, men har valgt at udskyde den planlagte levering af et nyt MAX-fly. Flyet skulle oprindeligt leveres til flyselskabet i april, men man afventer, indtil flystyrtenes årsag er fundet.

Boeings 737 MAX er flyfabrikantens bedst sælgende flytype med ordrer for over tre bio. kr.

Virksomheden har mistet cirka 12 pct. og godt 265 mia. kr. i markedsværdi siden flystyrtet den 10. marts.


BRANCHENYT
Læs også