Erhverv
0

Takeawayrivaler lader kanonerne i kampen om de sultne danskere

Danskerne bestiller takeaway som aldrig før, og det sikrer tocifrede vækstrater til takeawayplatformene. Nu skruer de op for rivaliseringen for at sætte sig på tronen i Danmark.

Carsten Boldt, adm. direktør i Just Eat i Danmark og Norge, vil fastholde en tocifret vækstrate i Danmark. Men rivaliseringen på markedet vokser, og førsteudfordreren Hungry.dk har store planer om at skubbe Just Eat ned fra tronen. Foto: Thomas Nielsen PR-foto

Rekordmange danskere lader kødgryderne stå og bestiller takeaway. Det får takeawayplatforme som Just Eat og Hungry.dk til at opruste for at snuppe væksten i markedet.

Nye tal fra Landbrug & Fødevarer viser, at danskerne spiste ude for næsten 45,7 mia. kr. i 2018, hvilket er en stigning på 16 pct. på tre år.

Hvis man ser isoleret på takeawaymarkedet, stiger antallet af takeawaybesøg med ca. 10 pct. om året, viser en undersøgelse fra brancheorganisationen Horesta.

Kort om takeawayportaler
  • Tilbage i 2001 etablerede Jesper Buch og to partnere Just Eat, som blev den første store takeawayportal i Danmark.
  • Hurtigt voksede Just Eat til en international forretning og blev senere børsnoteret i London.
  • I 2013 trådte Hungry.dk ind på markedet med tidligere Just Eat-direktør Morten Larsen som stifter. Hungry gik ind på markedet med en pris til restauranterne, som var ca. halvdelen af Just Eats pris.
  • I dag sidder Just Eat på ca. 70 pct. af det danske marked, mens Hungry er den klare nummer to i Danmark.
  • Der findes 10-15 mindre konkurrenter på markedet. Mest iøjnefaldende er finske Wolt, som på under et år har vundet 5-6 pct. af markedet i Danmark.

Både markedslederen Just Eat og førsteudfordreren Hungry.dk havde således tocifrede vækstrater i 2018, og Hungry.dk voksede samtidig 33 pct. på bundlinjen.

»Langt flere spisesteder i den lidt dyrere ende vil være til stede på Just Eat-platformen, og derfor bliver vores kundekreds hele tiden udvidet. Af den grund kan vi også vokse hurtigere end den reelle vækst i takeawaybestillinger,« siger Carsten Boldt, direktør for Just Eat i Danmark og Norge.

Just Eat har en markedsandel i Danmark på ca. 70 pct., mens Hungry.dk sidder på 12-20 pct., alt efter hvordan man afgrænser markedet.

Vi sætter alt ind på Danmark, hvor vi vil være større end Just Eat om få år.

Morten Larsen, stifter og bestyrelsesformand, Hungry.dk

Både Just Eat og Hungry.dk vil nu opruste kraftigt i den tilspidsede rivalisering om de sultne danskere. Samtidig er finske Wolt kommet stærkt ind i Danmark og har vundet 5-6 pct. af markedet på under et år.

Men Hungry-stifteren Morten Larsen har sat kursen.

»Vi sætter alt ind på Danmark, hvor vi vil være større end Just Eat om få år. Konkurrencen er selvfølgelig hård, men vores vækst i 2018 viser, at vi er på rette vej. Vi har fordoblet vores markedsføringsbudget og skruer også op for udbringning,« siger Morten Larsen, der netop har udvidet med udbringning i København.

Just Eat har allerede 80 pct. af fastfoodstederne på platformen. Derfor ligger væksten i at få bagerbutikker og eksklusive restauranter ind i folden.

»Vi skal bevare en tocifret vækst og vores markedsposition, og det er også realistisk. Lige nu handler det om at få nye typer af madsteder på platformen, og så opruster vi meget på udbringning lige nu, fordi det kan blive vores vigtigste vækstdriver,« siger Carsten Boldt.

Vi skal bevare en tocifret vækst og vores markedsposition, og det er også realistisk.

Carsten Boldt, direktør, Just Eat i Danmark og Norge

I Danmark havde Just Eat i 2018 en omsætning på 229 mio. kr. og et driftsresultat (ebitda) på 88 mio. kr.

Men de store takeawayplatforme får modspil fra nye aktører som Wolt og Homemate. Flere spisesteder begynder endda selv at stå for onlinebestillinger for at undgå at aflevere en bid af salget til portalerne.

Ifølge hotellernes og restauranternes brancheforening, Horesta, er den stigende konkurrence afgørende for, at portalernes priser til restauranterne ikke skyder i vejret. Det åbner nemlig markedet.

»Klassiske og lidt dyrere restauranter hopper med på takeawaybølgen, fordi det kan åbne deres salg til en bredere kundegruppe. Så længe de ikke skal aflevere for meget af omsætningen til onlineplatformene, er det en rigtig god vækstmulighed,« siger Nadeem Wasi, medlemschef i Horesta.

BRANCHENYT
Læs også