Erhverv
0

Fuld fart på nedtællingen til en ny salgsstrategi for Grundfos

Topchef Mads Nipper præsenterede sin første Grundfos-strategi i 2015. Nu er han på trapperne med en ny 5-årig salgsstrategi, der skal føre pumpegiganten ind i fremtiden.

Pumpegiganten Grundfos har base i midtjyske Bjerringbro. Selskabets globale salg var sidste år på 26,7 mia. kr. Nu er koncernledelsen på trapperne med en ny strategi, der skal udstikke salgskursen frem mod 2025. Foto: Casper Dalhoff.

Grundfos-topchef Mads Nipper får brug for al den afslapning, som en påskeferie overhovedet kan bidrage med.

Efter påske tyder alt nemlig på, at den tidligere Lego-direktør får travlt med at udrulle pumpegigantens nye 2025-strategi.

Ny 2025-strategi
Den nye strategi er ikke fremlagt i detaljer. Men de overordnede linjer er:
  • Der skal være en rød tråd i forhold til den nuværende 2020-strategi, der udløber med årets udgang.
  • Fremover skal der være endnu større og direkte fokus på bæredygtighed.
  • Ud over pumpeforretningen skal der i højere grad være fokus på satsningen på vandsektoren.
  • Digitalisering kommer til at spille en endnu større rolle.
  • Planen indeholder ikke specifikke krav om vækst gennem opkøb.
  • Derimod vil der være krav om fortsat organisk vækst, ligesom Grundfos også fremover skal vokse mere end markedet.
  • Det springende punkter bliver indtjeningskravet, som i dag ligger på 10 pct.
  • Kina og USA fortsætter som kernemarkeder, mens Indien lurer i kulissen.

Finans kunne allerede i marts løfte sløret for planerne om en ny strategi . Det skete i et interview med Mads Nipper, hvor topchefen gik imod tiltagende spekulationer om, at man er på vej med en regulær opkøbsstrategi.

Men det er ikke tilfældet, lød meldingen.

»Der er ingen tvivl om, at der vil være områder af strategien, hvor vi har brug for et antal opkøb som accelerator. Nogle vil være helt små, mens andre vil være større. Men det er ikke en opkøbsstrategi,« fastslog Mads Nipper, uden at gå i detaljer med hvad der er på vej.

Forklaringen var, at strategien endnu ikke var præsenteret for koncernens topledere, ligesom de mere end 19.000 ansatte heller ikke var orienteret.

Siden har der været stille om den nye strategi.

Men i et interview med Børsen om topchefers strategi, afslører Nipper, at nedtællingen til dagen, hvor sløret løftes for den nye strategi, er i fuld gang.

»Om tre uger lancerer vi vores 2025-strategi,« fastslog Mads Nipper kort og kontant i interviewet.

Følger man meldingen regelret, betyder det, at Grundfos-topchefen er klar til at søsætte 2025-strategien umiddelbart efter påske.

Strategien frem til 2020

Grundfos præsenterede en 5-årig strategi i 2015.

  • Målene er, at det årlige salg målt i lokal valuta skal stige end 3 pct. og slå markedsvæksten.
  • Kundeloyaliteten - målt som et særligt indeks - skal være på 86.
  • Medarbejdertilfredsheden - målt som et særligt indeks - skal være på 78.
  • Driftsoverskuddet (EBIT) skal være mindst 10 pct. af salget.
  • Afkastet af den investerede kapital (ROCE) skal være på mindst 17 pct.

Med udgangen af 2018 indfrier Grundfos salgsmålet, kravet til kundeloyalitet og ROCE-målet. Til gengæld er der lang vej igen for medarbejdertilfredsheden, mens EBIT-marginen var på 9,0 pct. i 2018.

Om planen holder, kan kun tiden vise, men sikkert er det, at den nye strategi – opkøb eller ej – vil blive nærstuderet fra nærmest alle sider.

Ikke mindst fordi strategien følger i slipstrømmen på et spektakulært opgør sidste efterår i ejerfonden bag Grundfos-koncernen, Poul Due Jensens Fond.

Centralt for opgøret var afgrundsdyb uenighed om brugen af den milliardformue, som den 74-årige pumpekoncern gemmer på.

Det er i det lys, at mange venter spændt på den nye 2025-strategi og ikke mindst en forklaring på, hvordan pumpegiganten vil sætte sin slumrende formue i spil, hvis det ikke skal ske via opkøb.

Selv om Mads Nipper holder kortene tæt til kroppen, har topchefen signaleret, at strategien bl.a. vil indebære en øget digitalisering, større fokus på bæredygtige løsninger og en langt mere fokuseret satsning på Indien.

BRANCHENYT
Læs også