Erhverv
0

Elektrisk MPV med solceller skal produceres på gammel Saab-fabrik

Tyske Sono viser den produktionsklare og elektriske Sion MPV, der har både batteri og solceller og skal produceres i svenske Trollhättan fra 2020.

Designet på den elektriske og kantede Sono Sion MPV deler vandene. Den klarer 255 km på en opladning, men kan hente yderligere 34 km med strøm fra de indbyggede solceller. Foto: Sion Motors Sion-modellen er opbygget som en MPV med god udsigt hele vejen rundt, lover producenten. Foto: Sion Motors De nye elektriske Sono Sioner kan på bedste kollegiale vis dele strøm, hvis den ene skulle mangle. Foto: Sion Motors

Et nyt bilmærke er nu rykket tættere på. I hvert fald hvis vi skal tro de tyske iværksættere, som står bag den kantede elektriske Sono Sion MPV, der ikke alene har batteri, men også får hjælp til fremdriften af solceller.

Sono Motors har ikke kun netop vist den endelige produktionsklare model, men iværksætterne bag har også lavet aftale med foretagendet NEVS, der i sin tid købte resterne af Saab. Det betyder ifølge Sono, at der kommer nyt liv i den tidligere Saab-fabrik i svenske Trollhättan, hvor den nye Sion MPV fra anden halvdel af næste år skal produceres.

Det sker ifølge Sono med hele 43.000 biler det første år, og produktionen skal helt op på 260.000 biler årligt over en otteårig periode. Det er noget af en imponerende målsætning.

Kan dele strøm

Sion, som har været testkørt over store dele af Europa det seneste års tid, er udstyret med et batteri på 34 kWh, mens topfarten er 140 km/t., og rækkevidden er 255 km efter WLTP. Desuden kan bilen hente yderligere 34 km med solcellerne. Motoren yder angiveligt 120 kW svarende til 160 hk.

Det noget aparte design har fået en del kommentarer på nettet, og det kan næsten sammenlignes med den hedengangne Fiat Multipla, som gav godt udsyn indefra og var praktisk, mens de ydre linjer delte vandene.

Bilen er helt bogstaveligt omfattet af den nye deleøkonomi. To Sono Sioner kan nemlig udveksle strøm, hvis den ene skulle mange energi for at kunne humpe frem til en ladestander. Med bilen følger også en app med et system, hvor Sono-ejere og folk, som vil have et lift, kan finde hinanden, mens den også kan bruges til at administrere deling eller udlån af bilen.

Penge fra ildsjæle

Sono Sion koster fra 25.500 euro, eller 190.000 kr., uden danske afgifter. Den er foreløbig forudbestilt i 9.800 eksemplarer, fortæller producenten. Bestillingen sker på nettet, og bilerne skal indtil videre afhentes på fabrikken i Sverige, men et distributionssystem er på vej. Der foreligger ikke noget om en evt. dansk kontakt eller pris.

En del af pengene til udvikling er hentet ved crowdfunding, hvor ildsjæle donerer et beløb for at støtte tanken om den første elbil, som kan drives ved hjælp af solceller. Den danske elbilentreprenør og bildesigner Henrik Fisker har dog også vist en elbil med solceller i taget. Den er dog endnu ikke kommet i produktion. Man kan dog allerede i dag bestille en Toyota Prius plug-in hybrid med solceller på taget.

NEVS, som er kinesisk ejet, har i flere omgange lagt op til, at der skulle en produktion i gang af en elektrisk version af den tidligere Saab 9-3 i Trollhättan. Den del er dog foreløbig flyttet til Kina.

Produktionen i Trollhättan foregår med bæredygtig energi, og det er planen at udvide med flere modeller, oplyser Sion.

BRANCHENYT
Læs også