Erhverv

Fremtidens forretning? Her kan kunderne låse sig selv ind og handle døgnet rundt

En lokal blomsterforretning tager kampen op mod nethandel og lange åbningstider i supermarkederne.

Marie Garbenfeldt skaffer kunder ved at holde butikken åben dag og nat.
Foto: Privat

En lokal forretningsdrivende i Kolding har fået en idé, der giver alle kunder mulighed for at handle blomster døgnet rundt.

Med en SMS og en kode kan blomsterhungrende kunder lukke sig ind dag og nat hos butik Fleurie i Kolding, og på den måde kan blomsterhandler Marie Garbenfeldt hamle op med både e-handel og supermarkedskæder med lange åbningstider.

»Jeg kunne fornemme, at efterspørgslen fra kunderne var, at de traditionelle åbningstider var for snævre. Som lille detailhandel kan vi ikke imødekomme åbningstider på niveau med supermarkederne, så jeg var nødt til at tænke ud af boksen,« siger Marie Garbenfeldt.

Konceptet fungerer sådan, at en kunde skriver en sms til et nummer, hvorefter en kode til døren tikker ind på telefonen. Når kunden har fundet sin buket, betaler man via Mobilepay, og så lukker man ellers døren bag sig.

Forretning uden betjening
  • Kunden lukker dig selv ind i forretningen via en sms-kode.
  • Kunden vælger sin vare og betaler via Mobilepay.
  • Der er personalebetjening inden for de normale åbningstider.
  • Blomsterne står i et nedkølet lokale med vand, så buketterne holder sig friske.
  • Der er videoovervågning i forretningen.

Skulle en svag sjæl fristes til at snuppe en buket uden at betale, så har Marie Garbenfeldt også tænkt på det.

»Vi registrerer folk via telefonen, og jeg kan se, på præcist hvilket tidspunkt, kunden har handlet. Samtidig har vi overvågning,« forklarer hun.

Hun pointerer dog, at konceptet også beror på tillid til kunderne.

»Jeg har lyst til at have tillid til folk, og jeg vil gerne kunne udbyde den her service, og så må jeg have en tro på folk.«

Et lignende koncept er ifølge Dorte Wimmer, der er forbrugerekspert hos Retail Institute Scandinavia, også dukket op i London. Og hun er ikke i tvivl om, at det er fleksibiliteten, som kunderne vil have.

»Vores undersøgelser viser, at forbrugerne selv vil bestemme, hvor og hvornår de vil handle. At butikkerne har åbent, når kunderne har brug for det. Den fleksibilitet tiltaler forbrugerne, så vi vil helt sikkert se mere af den slags i fremtiden,» forklarer Dorte Wimmer.

Konceptet hos Fleurie i Kolding startede allerede tilbage i august, og blomsterforretningen får flere og flere kunder.

»Vi har fået mange nye privatkunder, men også virksomheder, der nu kan handle en buket blomster på vej til arbejde i stedet for at vente på, at vi åbner kl. 10. Vi kan også se en ændring i folks handlemønster. Nu handler de lørdag eftermiddag på vej til et arrangement i stedet for om formiddagen,« forklarer Marie Garbenfeldt.

Det nye koncept betyder også, at hun og de øvrige medarbejdere kan holde fri i weekender og på helligdage, hvor de før var nødsaget til ellers at holde åbent.

Marie Garbenfeldt fortæller desuden, at der har været interesse for konceptet fra andre detailforretninger i hele landet.

BRANCHENYT
Læs også