Erhverv

Tager hul på 'ny epoke': Volkswagen begynder så småt at sælge elbilen ID.3

Nu er det muligt at forudbestille VW’s første rene elbil, modellen ID.3. Den skal være spydspids i Volkwagens store satsning på elbiler for 225 mia. kr.

Sådan ser den ud, VW ID.3. Den er stadig iført camouflage-maling, for Volkswagen er endnu ikke klar til helt at vise den frem - men vil gerne tage imod bestillinger nu. Foto: PR

Med dieselskandalen i bagagen og stadigt skrappere miljøkrav fra myndighederne har Volkswagen taget strategiske skifte og satser nu hele butikken på elbiler. Eller i hvert fald 225 mia. kr., som koncernen foreløbigt har sat af til udviklingen af nye elbiler.

Og nu er VW klar med detaljer om den første ’rigtige’ elbil, nemlig modellen ID.3. På et pressemøde onsdag åbnede VW for forudbestillinger af bilen, hvor man i bedste Tesla-stil kunne få lov at betale 7.500 kr. i depositum for at komme først i køen. Bilen forventes at være på gaden om et års tid, skriver Bloomberg.

En standardudgave af ID.3, der er på størrelse med en Golf, vil komme til at koste under 225.000 kr., lød beskeden fra Volkswagen, og skæringspunktet er ikke tilfældigt. Det ligger nemlig tæt på de berømte 35.000 dollars, som Teslas ’folkevogn’ Model 3 nu er kommet ned på i grundpris.

Rækkevidden for den billigste udgave af VW ID.3 bliver på cirka 330 km, mens den bil, man nu kan forudbestille, bliver en dyrere ’special edition’-udgave, som får en rækkevidde på cirka 420 km.

Kendere vil vide, at Volkswagen allerede i dag sælger elbiler, nemlig eldrevne udgaver af VW Up og Golf, men de er ikke udviklet fra bunden og op som en elbil. Det er til gengæld ID.3, som bliver første hug i en lang bølge af kommende, nyudviklede elbiler fra VW. Bilgiganten har lovet at have over 20 nye elbiler klar i løbet af de næste seks år. 3-tallet signalerer også, at der kommer både større og mindre modeller i ID-serien, forklarede Volkswagen på pressemødet.

»Det her er ikke for sjov. Det her er bilen, som alle vores konkurrenter skal slå i fremtiden,« sagde VW’s salgsdirektør Jürgen Stackmann ifølge Bloomberg.

Tre-tallet skal også symbolisere, at VW nu tager hul på tredje epoke i selskabets historie, hvor den klassiske folkevogns-boble fra 1930’erne var første kapitel og VW Golf var det andet, lød det højstemt fra Volkswagen-folkene. Målet er at sælge én million elbiler i 2025.

Salget af rene elbiler i Europa steg solidt i årets første kvartal, men fra et begrænset udgangspunkt. Der blev solgt knap 84.000 elbiler i den periode, hvilket var en stigning på 88 pct. på et år. Norge blev igen det land, der aftog flest, nemlig næsten hver fjerde af alle elbiler solgt i Europa.

10 idéer, der kan ændre Danmark
Ny serie fra FINANS: Følg 10 visionære og innovative iværksættere og deres idéer, der har potentialet til at redefinere dansk erhvervsliv.
Læs serien her
BRANCHENYT
Læs også