Erhverv

Nilfisk: Skuffende udvikling visse steder - forventning fastholdes

I første kvartal afsluttede Nilfisk det strategiske review af selskabets forretning for forbrugerprodukter med konklusionen, at Nilfisk fortsat er den bedste ejer af denne forretning, da dette bringer størst værdi for Nilfisks aktionærer. Foto: Nilfisk

Nilfisk voksede organisk 2,8 pct. i den brandede professionelle forretning drevet af de modne markeder i EMEA og Americas, hvor forretningen i USA havde solid vækst. Den asiatiske del, APAC, havde derimod et skuffende kvartal med negativ vækst på 2,9 pct. på trods af positive resultater i Kina.

Private label udviklede sig som ventet med negativ vækst grundet opsigelsen af en større kundekontrakt. Consumer havde et skuffende kvartal på hovedparten af de europæiske markeder, hvilket førte til en negativ organisk vækst på 7,2 pct.

I første kvartal afsluttede Nilfisk det strategiske review af selskabets forretning for forbrugerprodukter med konklusionen, at Nilfisk fortsat er den bedste ejer af denne forretning, da dette bringer størst værdi for Nilfisks aktionærer.

Frasalg løftede bruttomarginen for den samlede forretning til 43,1 pct. i første kvartal, en stigning på 0,7 pct.point sammenholdt med første kvartal sidste år.

Driftsoverskuddet (EBITDA) før særlige poster blev 32,7 mio. euro, en stigning på 2,2 mio. euro sammenholdt med første kvartal 2018.

Nilfisk fastholder sine finansielle forventninger til 2019.

Der ventes fortsat en organisk vækst på 2,0 pct. og en EBITDA-margin på over 14,4 pct. før særlige poster. Forventningerne til den organiske vækst i nogle af selskabets divisioner er dog blevet ændret.

I divisionen "Consumer Business" var der tidligere ventet en flad vækst, men der ses nu en negativ organisk vækst på 10 pct. Omvendt ses der en flad vækst i "Private Labels", hvor der tidligere var ventet en negativ organisk vækst på 10 pct.

- 2019 vil være en fortsættelse af den transformationsrejse, Nilfisk begyndte i slutningen af 2017. Vi vil fokusere på implementeringen af Nilfisk Next-strategien og fortsætte med at kigge på flere muligheder for at øge rentabiliteten, mens vi vokser og investerer i fremtiden, lyder det i regnskabet.

Følg serien: 10 idéer, der kan ændre Danmark
Læs om 10 visionære iværksættere og deres idéer. I denne uge dækker FINANS sundhedsbranchen, hvor genmanipulation og en banebrydende afløser for penicillin er under mikroskopet.
Læs serien her
BRANCHENYT
Læs også