Erhverv

Sydbank: Højere enhedsomkostninger i Mærsk skyldes lavere aktivitet

Foto: Jens Dresling

Mærsks regnskab for årets første tre måneder, som blev leveret fredag morgen forud for markedets åbning, er som udgangspunkt et godkendt et af slagsen.

Det vurderer Mikkel Emil Jensen, der er aktieanalytiker hos Sydbank, og som dækker selskabet.

- Mærsks største division - Ocean-divisionen - lander lidt lavere på omsætningen, og det er drevet af lidt lavere aktivitet på deres nord- og sydgående handelsruter end forventet. De har fin fremgang på fragtpriserne, som vokser flot i forhold til sidste år, og der er god kontrol omkring brændstofomkostningerne, siger analytikeren og fortsætter:

- Deres enhedsomkostninger er højere end ventet, og det skyldes altså, at aktivitetsniveauet har været lidt lavere, og man har ikke helt haft den aktivitet, der skal til for at levere det niveau, der var forventet, men de formår alligevel at levere en indtjening af den primære drift på niveau med forventningerne, så det er positivt.

Enhedsomkostningerne, målt ved faste brændstofpriser, faldt til 1882 dollar per FFE fra 1889 dollar i første kvartal året forinden, mens den gennemsnitlige brændstofpris lå på 417 dollar per ton mod 382 dollar i første kvartal for et år siden og 465 dollar i fjerde kvartal af 2018.

Blandt analytikerne var der i forvejen ventet et rateniveau på 1905 dollar per FFE, enhedsomkostninger på 1781 dollar og en brændstofpris på i snit 409 dollar per ton.

Mærsk har i forbindelse med tidligere regnskaber meddelt, at selskabet ville igangsætte initiativer til at sænke enhedsomkostningerne i divisionen, men lavere aktivitet har altså forpurret eventuelle initiativer at slå igennem for alvor.

- Jeg har ikke overblikket over udviklingen i de underliggende enhedsomkostninger lige nu, men det er klart, at hvis man i et kvartal har en periode, hvor aktiviteten er lidt svagere end forventet, så vil det være svært at holde enhedsomkostningerne nede, også selv om du effektiviserer, siger Mikkel Emil Jensen.

Han forventer, at enhedsomkostningerne vil falde, i takt med at handelsruterne i nord- og sydgående retning viser bedre aktivitet.

- Det er et fokusområde, og det er vigtigt, at de leverer her, og Mærsk forventer også, at de kan sænke dem løbende over året. Så det er vigtigt, at de i de kommende kvartaler kan levere en stærkere udvikling på den post, forklarer han.

BRANCHENYT
Læs også