Erhverv

Boris Johnson vinder jordskredssejr og brexit rykker dermed nærmere - læs mere i Briefing morgen: Dit overblik på 2 minutter

Nye EU-regler kræver, at lydløse elbiler støjer

Fremover skal nye typer hybrid- og elbiler udstyres med et varslingssystem, der larmer med mindst 56 decibel, hvis bilerne når en vis hastighed. Elbilforeningen ærgrer sig.

Elbiler er støjsvage. Det ser nogen som en fordel. Men i EU er den manglende støj et problem. Foto: Casper Dalhoff.

Det skal være slut med elbiler, som smyger sig lydløst frem i trafikken.

Den 1. juli træder nye EU-regler i kraft, der pålægger bilproducenter at udstyre nye el- og hybridbiler med en anordning, så de larmer kunstigt, når de runder 20 km/t.

Forbrugerorganisationen Forenede Danske Elbilister (FDEL) kalder de nye EU-regler helt unødvendige.

»I FDEL kan vi kun beklage, at EU vil indføre støj, netop som man har reduceret et væsentligt problem for miljøet i byerne. Tiltaget er ganske unødvendigt,« lyder det i en kommentar fra FDEL.

Kunstig støj
  • Den 1. juli træder nye EU-regler i kraft, som kræver, at nyudviklede typer af hybrid- og elbiler er udstyret med en varslingsanordning, så bilen automatisk støjer, når den kører stærkere end 20 km/t.
  • Larmen skal være på mindst 56 decibel (dB), fastslår reglerne.
  • Om to år - den 1. juli 2021 - vil kravet om at udstyre nye biler med en varslingsanordning også gælde for eksisterende bilmodeller på markedet.
  • Der bliver dog ikke tale om, at el- og hybridbiler, der allerede kører på vejene i dag, skal have eftermonteret støjudstyr.
Kilde: Forenede Danske Elbilister.

De nye regler betyder, at bilfabrikanter fra den 1. juli skal udstyre nye typer hybridbiler og elbiler med et såkaldt AVAS-system. Forkortelsen dækker over Acoustic Vehicle Alert System.

I første omgang slipper allerede eksisterende modeltyper som f.eks. Tesla’er og BMWi3-modellen for AVAS-systemet. Men senest den 1. juli 2021 skal eksisterende biltyper også være udstyret med AVAS-teknologi, når de ruller af samlebåndet.

Vi mener, at støjen skal kunne slås fra, som det er tilfældet i alle nuværende biler med kunstig støj.

Forenede Danske Elbilister

Oprindelig lå det i kortene, at AVAS-systemet skulle kunne slås fra af ejeren alt efter behov og lyst, som det allerede er tilfældet i dag i elbiler fra Renault, Kia og Hyundai.

Men da EU-reglerne dukkede op, var den mulighed taget af bordet, og det ærgrer FDEL.

»Vi mener, at støjen skal kunne slås fra, som det er tilfældet i alle nuværende biler med kunstig støj,« lyder meldingen fra Elbilforeningen.

FDEL peger samtidig på, at elbiler forskelsbehandles, idet mange små benzinbiler i dag er mere lydløse i trafikken, end tilfældet vil være for elbiler, der støjer kunstigt.

Derfor ser FDEL mere EU-reglerne som en regulær fejltagelse på lige fod med, da man i sin tid havde folk med et rødt flag til at gå foran de første biler for at signalere for omverdenen, at her kom en hestevogn uden hest.

De nye regler ændrer intet for allerede solgte el- og hybridbiler.

Følg serien: 10 idéer, der kan ændre Danmark
Læs om 10 visionære iværksættere og deres idéer. I denne uge dækker FINANS fødevarebranchen, hvor vi ser på fordel og ulemper i forhold til de en af de idéer, som forsøger at bygge verdens med avancerede fødevareprinter.
Læs serien her
BRANCHENYT
Læs også