Erhverv

Investorer tvivler på Mærsks centrale målsætning

Andre investorer udtrykker ligeledes deres usikkerhed om, at Mærsks logistikforretning skulle kunne vokse så hurtigt, og målet beskrives som "meget ambitiøst" ifølge Berlingske Business. Foto: PR

Den centrale målsætning hos Mærsk er, at selskabets forretninger på land skal udgøre halvdelen af rederiets indtjening i 2023 - en målsætning, som topinvestorer tvivler på.

Det skriver Berlingske Business.

I Mærsks logistikforretning, Logistics & Services, som indeholder de mest lovende udsigter i selskabet, blev der i 2018 tjent 643 mio. kr. Forventningerne til denne forretning er en markant indtjeningsfremgang, som skal resultere i et indtjeningsniveau på 20 mia. kr. i 2023.

Kernemålsætningen i Mærsks strategiforandringer er således, at halvdelen af indtjeningen i 2023 skal findes gennem landtransport, mens den anden halvdel skal findes i rederiforretningen - som i mere end hundrede år har været selskabets fundament.

Blandt Danmarks førerende investorer er stemningen dog mere skeptisk end optimistisk og den generelle opfattelse bærer præg af manglende forståelse for de nærmest urealiserbare forudsigelser, hvor opkøb ikke er en del af indtjeningen.

- Det bliver særdeles svært for Mærsk gennem organisk vækst at få indtjeningen mellem Ocean og non-Ocean til at balancere. Dertil er forskellen mellem de to forretningsområder for stor, siger Claus Wiinblad, vicedirektør i ATP til Berlingske Business.

Andre investorer udtrykker ligeledes deres usikkerhed om, at Mærsks logistikforretning skulle kunne vokse så hurtigt, og målet beskrives som "meget ambitiøst" ifølge Berlingske Business.

Følg serien: 10 idéer, der kan ændre Danmark
Læs om 10 visionære iværksættere og deres idéer. I denne uge dækker FINANS sundhedsbranchen, hvor genmanipulation og en banebrydende afløser for penicillin er under mikroskopet.
Læs serien her
BRANCHENYT
Læs også