Erhverv
0

Mærsk ansætter 26 it-folk om ugen: Vil ramme op mod 5000 i 2020

Den øgede digitalisering kommer i forbindelse med Mærsks skift væk fra olien til fordel for øget fokus på transport. Foto: Liv Høybye

Mærsk har i forbindelse med sit strategiskift skruet op for digitaliseringen. Rederikoncernens it-direktør vurderer, at Mærsk i 2020 vil beskæftige op mod 5000 ansatte med it-stillinger.

Det skriver Dagbladet Børsen.

Den øgede digitalisering kommer i forbindelse med Mærsks skift væk fra olien til fordel for øget fokus på transport.

- For at blive mere digitale er det nødvendigt at investere i tekniske kompetencer. For to et halvt år siden var vi 800 it-folk, nu har vi 3000 ansatte. Vi ansætter 26 nye personer om ugen, og om halvandet år tror jeg, vi lander på 4500-5000 medarbejdere, siger Adam Banks, der er it-direktør i Mærsk, til Børsen.

En del af Mærsks digitale strategi består i at følge containerne, som koncernen fragter, fra kunde til slutpunkt, og dermed stå for hele fødekæden. Et mål, der ifølge Mærsks administrerende direktør, Søren Skou, er realistisk, hvis Mærsk bliver bedre til at omfavne og lukrere på den teknologiske udvikling.

Digitale værktøjer har øget effektiviteten og dermed skåret i Mærsks omkostninger, forklarer Adam Banks til Børsen. Det gør sig blandt andet gældende for rederikoncernens hjemmeside, der i dag virker 99,7 pct. af tiden mod 95 pct. for tre år siden.

Lars Jensen, der er direktør i Seaintelligence Consulting, vurderer, at Mærsk er foran konkurrenterne på det digitale område, men at det langt fra er sikkert, at digitaliseringen bliver en succes, bare fordi selskabet "selv ønsker at udvikle og styre digitale løsninger".

BRANCHENYT
Læs også