Erhverv

Den enorme tyske coupé er nu nået til tredje generation

BMW X6 er vokset og fås med en lang række avanceret ekstraudstyr.

Den er til at kende, for grundformerne på den nye BMW X6 er de samme, men store dele af teknikken er ny. Foto: BMW Interiøret er i bedste BMW-stil forsynet med avancerede skærme, men også knapper til de vigtigste funktioner, og tak for det. Foto. BMW Især bagfra er det sket noget med designet, og de vandrette lygter gør, at X6 ser lavere og bredere ud. Foto: BMW
BMW

Markedet for store SUV’er med coupélook er lukrativt, og det var faktisk BMW, der først fandt på idéen, da man kørte den rundryggede, noget aparte skabning frem i 2008. Bilverdenen regnede i første omgang med, at der var tale om et kortvarigt modefænomen, men Mercedes-Benz fulgte efter, og senest har både Audi lanceret sit bud i form af Q8.

I mellemtiden har den store X6’er bare solgt og solgt, så efter i alt 443.000 producerede biler er turen allerede kommet til tredje generation.

Designmæssigt er den tro mod ophavet, men tilsat nyeste designstil fra bl.a. X5, og så er X6 vokset en smule i forhold til forgængeren. Den er samtidig blevet lavere, og sammen med et tyngdepunkt, der er placeret tættere på asfalten, betyder det bedre køreegenskaber, lover BMW.

At der samtidig er mere plads i kabinen, skyldes en længere akselafstand. Anhængervægten er op til 3.500 kg.

Motorudvalget

Den nye BMW X6 tilbydes fra start i fire forskellige motorvarianter: BMW X6 M50i med 4,4 liters V8-benzinmotor og 530 hk, BMW X6 xDrive40i med en 3,0 liters sekscylindret benzinmotor med 340 hk, BMW X6 M50d med en 3,0 liters sekscylindret dieselmotor med 400 hk samt BMW X6 xDrive30d med en 3,0 liters sekscylindret dieselmotor og 265 hk.

Bilens højde kan i øvrigt ændres ved et tryk på en knap og har fem forskellige indstillinger. Ved kørsel i terræn kan frihøjden øges med op til 40 mm, og ligeledes kan bilen sænkes med op til 40 mm for nemmere adgang, hvis bilen for eksempel skal pakkes til ferieturen.

Hvis man nænner det og kører ofte i terrænet, kan man med fordel vælge en såkaldt offroad-konfiguration, hvor man selv kan indstille, om det er tale om kørsel i sand, grus, sne eller på sten. Pakken inkluderer samtidig luftaffjedring på begge aksler og elektronisk differentiale på bagakslen.

Halvskørt ekstraudstyr

Da vi befinder os i de højere luftlag, også rent økonomisk, er der selvfølgelig en række nye features, der måske kan synes mere spændende end ligefrem relevante i den nye BMW X6.

Tag bare muligheden for at oplyse kølergrillen. Belysningen aktiveres ved at åbne eller lukke bilen, men kan også betjenes manuelt, så man kan køre med oplyst grill.

En anden feature er et enormt panoramaglastag, der er næsten dobbelt så stort som i forgængeren, og som kan lave taget om til 15.000 mønstre, når det er mørkt.

Hvis turen går sydpå eller blot morgenturen til arbejdspladsen fås bilen med termo-kopholdere til både kolde og varme drikke.

Den nye BMW X6 produceres, ligesom den nuværende model, på den amerikanske fabrik i Spartanburg i South Carolina, USA.

Bilen har verdenspremiere på den internationale biludstilling IAA i Frankfurt i september, og de første biler lander i Danmark i november.

10 idéer, der kan ændre Danmark
Ny serie fra FINANS: Følg 10 visionære og innovative iværksættere og deres idéer, der har potentialet til at redefinere dansk erhvervsliv.
Læs serien her
BRANCHENYT
Læs også