Erhverv
0

Forsøg med solcelleveje i Frankrig endte i fiasko

Det er lettere sagt end gjort at forvandle veje til miljøvenlige kraftværker. I Normandiet endte et forsøg med en solvej som en fiasko.

En bil tester den nyanlagte solvej under indvielsen ved Tourouvre-au-Perche i 2016. Foto: Benoit Tessier/Reuters

Frankrigs tidligere miljøminister Ségolène Royal fik en storslået idé, som ville være en Lykke-Per værdig. Hun ville i Frankrig bygge 1.000 kilometer veje, der med solceller i stedet for asfalt skulle producere elektricitet til de omkringliggende byer.

I december 2016 blev den første etape af det, der fik navnet Normandiets solvej, indviet i landsbyen Tourouvre-au-Perche. Miljøministeren klippede snoren til 2.800 kvadratmeter solceller anlagt for 37 mio. kr. i støtte fra staten.

Forudsætningen var, at vi kunne sælge elektricitet for 10.500 euro (små 80.000 kr.) om året. Men i 2017 tjente vi kun 4.550 euro og i 2018 3.100 euro

Gilles Morvan, embedsmand i departementet Orne.

To et halvt år senere er forsøget foreløbig endt som en fiasko. Hverken energimæssigt eller økonomisk kan det endnu betale sig at lave veje af solceller, fastslår avisen Le Monde efter at være dykket ned i sagen.

Vejen har kun produceret halvt så meget elektricitet, som den skulle ifølge løfterne fra firmaet. Gilles Morvan, embedsmand i departementet Orne, erkender over for avisen, at økonomien slet ikke hænger sammen.

»Forudsætningen var, at vi kunne sælge elektricitet for 10.500 euro (små 80.000 kr.) om året. Men i 2017 tjente vi kun 4.550 euro og i 2018 3.100 euro,« siger han.

Problemet er, at de ellers specialbyggede fliser med solceller har svært ved at overleve det konstante pres fra biler. De river sig løs, og det beskyttende lag over cellerne går i stykker. Og når bladene falder af træerne om efteråret, har de en kedelig tendens til at klistre sig fast og skygge for solen.

Leverandøren, firmaet Wattway under Bouygues-filialen Colas, erkender, at systemet endnu ikke er så udviklet, at det egner sig til større vejstrækninger. Derimod vil firmaet forsøge at sælge mindre strækninger i byer, der kan levere strøm til vejbelysning eller el-køretøjer.

I Tourouvre-au-Perche vil solcellerne blive udskiftet med nye og bedre solfliser. De nye er mere holdbare, bliver mindre beskidte, og de er mindre støjende end første generation.

BRANCHENYT
Læs også