Erhverv
BREAKING

Vejret bliver mere ekstremt – og skaber mere forretning

Udover at rederierne må kæmpe sig igennem kraftigere storme, der forsinker skibsfarten og lukker havnene, er dårligt vejr og klimaforandringer også blevet en god forretning. Nu skal der turbo på StormGeos vækst, fortæller bestyrelsesformand Carsten Mortensen til ShippingWatch.

Sidste år lukkede ekstremt stormvejr Shanghais vigtige havn i otte dage og kostede dyrt blandt de skibe, der alene kunne vente på en opklaring. Arkivfoto Foto: AP/Max Solinas

Store havne, der må lukke ned i dagevis. Jernbaner, der bliver skyllet væk. Skibe, der ikke kan komme i land og spilder penge for hver dag, der går.

Ekstremt vejr og forsinkelser er mere end nogensinde blevet en udfordring og en udgift for skibsfarten i takt med, at klimaet forandres. Udover at uvejret i forvejen rammer på de store handelsruter, hvor skibene sejler, er tyfonerne i Asien begyndt at trække længere mod nord og ind i områder, hvor de ikke har været før...

Læs også