Erhverv

Novozymes-direktør: Vi skaber god bund for vækst på udviklingsmarkeder

Novozymes' adm. direktør, Peder Holk Nielsen, håber på en god vækst på udviklingsmarkeder. Foto: Stine Bidstrup

Udviklingsmarkederne artede sig ikke helt som håbet i andet kvartal af regnskabsåret for enzymproducenten Novozymes, hvor salget til selskabets udviklingsmarkeder faldt 6 pct. primært på grund af svag efterspørgsel inden for føde- og drikkevarer.

Men på den lange bane har Novozymes fat i de "helt rigtige" produkttilbud til sine udviklingsmarkeder.

Det siger Novozymes' administrerende direktør, Peder Holk Nielsen, i forbindelse med regnskabet torsdag.

- Udviklingsmarkederne er nede i første halvår, men på den lange bane har vi fat i de helt rigtige ting og de helt rigtige produkttilbud til udviklingsmarkederne. Vi fortsætter med at sætte flere folk ind i de markeder, så der er flere kunder, vi får direkte relationer til, og det bygger en rigtig god bund for vækst i de markeder, siger direktøren.

I forbindelse med selskabets opdatering af strategien i juni meddelte Novozymes, at koncernen flytter 200-300 mio. kr. i forretningen til emergingmarkets for at udvide. Nogle af fokuspunkterne fremadrettet er blandt andet Afrika og Sydøstasien.

- Afrika er stadig et lille sted for os, men det er et sted med kraftig vækst, og som jeg ser det er Indien den helt nye store vækstdriver i udviklingsmarkederne. Sydøstasien trækker også godt allerede. Afrika er lidt længere ude i horisonten, men det gælder om at være med fra start af, og det, synes jeg vi er, siger Peder Holk Nielsen.

I juni meddelte enzymproducenten desuden, at den nye strategi indebærer, at man satser mere på nogle områder, og drosler ned på andre.

Mere konkret kan topchefen ikke komme det.

- Fordi der ligger noget sensitiv konkurrentinformation i det. Men det er rigtigt, at der er områder, hvor vi tror, at flere kræfter vil kunne øge sandsynligheden for vækst med nogle bæredygtige produkter.

- Og så er der andre områder, hvor jeg tror, at vi må erkende, at selv om vi innoverer og finder på nye ting, så er det marginalt, hvor meget det rent faktisk flytter, siger Peder Holk Nielsen.

Han tilføjer, at det er en analyse, som Novozymes har brugt energi på at gøre sig i foråret.

- Vi fandt ud af, at vi med fordel kan rykke både nogle af forskningsressourcerne, men også nogle af de kommercielle ressourcer over på noget af det, der sandsynligvis vil give mere vækst, siger han.

Følg serien: 10 idéer, der kan ændre Danmark
Læs om 10 visionære iværksættere og deres idéer. I denne uge dækker FINANS fødevarebranchen, hvor vi ser på fordel og ulemper i forhold til de en af de idéer, som forsøger at bygge verdens med avancerede fødevareprinter.
Læs serien her
BRANCHENYT
Læs også