0

Dansk møbelfirma skifter navn

Den danske møbelvirksomhed Sofakompagniet skifter mandag navn som led i en ny international satsning

Cathrine Rudolph og Christian Rudolph, stifterne af møbelselskabet Sofakompagniet. PR-foto.

Møbelvirksomheden Sofakompagniet skifter fra mandag navn til Sofacompany. Det oplyser adm. direktør Henrik Andersen til Finans.

Navneskiftet er et led i en international satsning, hvor Sofacompany vil udvide på både nye og eksisterende internationale markeder.

Sofakompagniet hedder allerede Sofacompany i ni lande, og det er kun i Danmark, at der stadig står Sofakompagniet på skiltene. Navneskiftet er derfor også et led i en større strømlining af brandet, der har andre forudsætninger, end det havde ved opstarten i 2012. Det fortæller Henrik Andersen.

»Vi har været på en rejse siden opstarten for syv år siden. Oprindeligt startede vi med et andet udgangspunkt, hvor vi var meget lokalt fokuserede. Nu er vi til stede i 10 lande, og i de ni andre hedder vi allerede Sofacompany. Nu vil vi gerne opfattes som ét brand med ét navn,« siger han.

Siden opstarten i 2012 har Sofakompagniet nydt stor succes med en årlig vækst på mere end 25 pct., og virksomheden omsætter i dag for mere end 200 mio. kr. årligt.

Henrik Andersen fortæller, at man forventer, at væksten fortsætter, og at virksomhedens omsætning inden for få år når op på en halv mia. kroner.

Denne vækst skal i høj grad komme fra en udvidelse på de europæiske markeder, hvor Sofakompagniet på nuværende tidspunkt primært er til stede i Tyskland, Schweiz, Holland, Belgien og de skandinaviske lande.

»Det er kæmpe markeder, hvor vi stadig har en masse at kapre. Vi har oplevet stor interesse for dansk design, og vores koncept har vist sig gangbart, så vi kan i princippet udvide på alle store europæiske markeder,« siger Henrik Andersen.

Sofakompagniets regnskab sidste år viste et underskud på knap 10 mio. kroner, men ifølge Henrik Andersen skyldes det primært, at virksomheden har investeret meget for at få virksomheden til at vokse.

»Vi har investeret massivt de seneste år for at bygge fundamentet op for vores rejse. Jeg tror ikke, at der går forfærdeligt længe, inden vi kan vise plus på bundlinjen,« siger han.

FINANS BRIEFING MORGEN
De vigtigste nyheder fra erhvervslivet, udvalgt af FINANS' redaktører. Direkte i din indbakke.
BRANCHENYT
Læs også