Erhverv
0

Prisstigning forventes at få millioner til at skippe metroen

Prisen stiger, når den københavnske metroforbindelse Cityringen åbner i næste måned.

Den nye metrolinje har ad flere omgange været meldt forsinket. Hvis alt går efter planen, vil dørene til den første tur med Cityringen dog gå op den 29. september i år. Arkivfoto: Jens Dresling/Polfoto Statsminister Lars Løkke Rasmussen er med på testtur på Cityringen fra Enghave Plads Station til Gammel Strand Station med gæster fra Metroselskabets ejerkreds, tirsdag den 5. marts 2019. (Foto: Philip Davali/Scanpix 2019)

Når Cityringen efter planen åbner i næste måned, bliver det dyrere at transportere sig i Københavns Metro. Det kan ifølge Metroselskabet, som ejer Københavns Metro, få millioner af passagerer til at fravælge den underjordiske transportform sammenlignet med det forventede antal passagerer uden prisstigningen.

Det skriver fagbladet Ingeniøren.

Ifølge beregninger fra Metroselskabet forventer selskabet knap 4 mio. færre passagerer i 2025, end hvis prisen fortsatte som hidtil.

Når prisen for den underjordiske transportform stiger, skyldes det, at kunderne efter den planlagte åbning den 29. september i år vil blive opkrævet et såkaldt ”kvalitetstillæg”. Det sker som konsekvens af den oprindelige folketingsaftale fra 2006 og betyder, at passagerer, som rejser på et almindeligt rejsekort eller øvrige pendlerprodukter, vil blive opkrævet en gennemsnitlig stigning på 1 kr. pr. passager for at rejse i det samlede metrosystem.

Ifølge et beslutningsreferat vil prisstigningen dog nærmere ende på 1,60 kr. i myldretiden og 1,28 kr. i de resterende timer. Det skyldes bl.a., at passagerer, som rejser med periodekort for pensionister, ungdomskort eller på kontantbilletter, indtil videre ikke skal betale tillægget.

»Med Cityringen bliver der et sammenhængende kollektivt transportsystem af høj kvalitet i København og på Frederiksberg med mange afgange og høje hastigheder. Det giver passagererne øget komfort«, lød begrundelsen for prisstigningen ifølge Politiken forrige år.

Mere besværligt at rejse

Det er dog ikke kun prisen, der stiger efter åbningen af den nye metrostrækning. Ifølge landets største trafikselskab, Movia, der står for kollektiv trafik på Sjælland, vil det også blive mere besværligt at benytte de førerløse tog i hovedstaden.

»(...) Indførelsen af tillægget vil alt andet lige betyde, at takstsystemet bliver mindre enkelt,« skriver selskabet ifølge Ingeniøren i et beslutningsreferat fra selskabets bestyrelsesmøde.

Til trods for at Metroselskabet forventer færre passagerer, end hvis prisen fortsatte som i dag, forventer selskabet dog fortsat flere passagerer fremover.

Den nye metroforbindelse er 15,5 km lang og har stop bl.a. på Hovedbanegården og Rådhuspladsen. Med en gennemsnitsfart på 40 km i timen vil det tage 24 minutter at køre hele Cityringens strækning.

Prisen for projektet lyder på knap 25 mia. kr. og er flere gange blevet kaldt det største anlægsarbejde, siden kong Christian IV anlagde Christianshavn.

BRANCHENYT
Læs også