Erhverv
0

Carlsberg har stor vækst i salget - helt som ventet

Bryggeriet øger på toplinjen og solgte for 33 mia. kr. i første halvår, viser nyt halvårsregnskab.

Arkivvfoto: Jens Dresling

Første halvår af 2019 har været en stærk periode for Carlsberg.

Det danske storbryggeri havde i årets første seks måneder en omsætning på 33 mia. kr., hvilket er en stigning på 4,2 pct. i forhold til samme periode sidste år.

Det viser det halvårsregnskab, som Carlsberg har offentliggjort torsdag morgen.

Driftsresultatet viser et overskud på knap 5,2 mia. kr. mod 4,4 mia. kr. i samme periode i 2018.

At Carlsberg var på vej med et godt regnskab, var ventet på forhånd. I sidste uge opjusterede bryggeriet sine forventninger til 2019 – og meddelte samtidig, at omsætningsvæksten i første halvår lå på 4,2 pct.

Det er især på det asiatiske marked, at Carlsberg har godt med fart på væksten. Her er salget steget med 24 pct. til 9,8 mia. kr., og Carlsberg fremhæver selv lande som Kina, Vietnam og Laos.

Også på det vesteuropæiske marked øger Carlsberg omsætningen. Her er salget vokset fra 17,75 mia. i samme periode sidste år til 17,9 i år.

På det østeuropiske marked, primært Rusland, går Carlsbergs salg en smule frem og lander på 5,4 mia. kr.

Carlsbergs bundlinje ender på 3,1 mia. kr. sammenholdt med 2,5 mia. i samme periode sidste år.

Carlsberg, 1. halvår. Nøgletal fra regnskabet:

Mio. kr.1. halvår 20191. halvår 2018
Omsætning32.99030.966
Driftsresultat (ebit)5.1714.373
Nettoresultat (efter minoriteter)3.0792.506
BRANCHENYT
Læs også