Erhverv
0

Matas laver sine butikker om

Matas har smidt 600 mio. kr. i et nyt butikskoncept, der skal give konkurrenterne kamp til stregen.

Det nye koncept betyder brugervenlige butikker og større sortiment. Foto: PR

Den børsnoterede butiksgigant Matas er i fuld gang med at udrulle det nye koncept, som skal tage kampen op med rivaler som blandt andre Normal.

Inspirerende indretning, større sortiment og naturbutikker er tre af elementerne i Matas’ nye butikskoncept, som skal præge flere butikker landet over - og få omsætningen i Matas’ butikker til at vokse markant.

»Vi har indtil videre fået det nye koncept indført i ti butikker, og vi har planer om at fortsætte den gode udvikling,« siger Gregers Wedell-Wedellsborg, der er adm. direktør i Matas.

Det nye koncept går ud på, at butikkerne skal være en oplevelse at besøge. Der bliver derfor fokuseret meget på indretningen af butikkerne, hvilket bl.a. kan ses i koncernens nye ”grønne” butikker, Matas Natur.

Hele butikskonceptet er et led i selskabets nye strategi, døbt ”Et fornyet Matas”. Som en del af denne strategi har Matas bl.a. købt det danske makeup-mærke Nilens Jord.

Matas søger nemlig også at udvide sortimentet. Og her bliver der både satset på eksklusive og billige mærker.

Matas har derudover også sat kræfter ind for at styrke sin online-tilstedeværelse og webshop med bl.a. dag-til-dag-levering.

Matas regner med at bruge 600 mio. kr. på det nye projekt, hvilket allerede viser sig i Matas’ seneste kvartalsregnskab, hvor de samlede omkostninger var 28,5 mio. kr. højere end i samme kvartal sidste år.

Til gengæld viser regnskabet et resultat på 72 mio. kr. efter skat, men det har ifølge Gregers Wedell-Wedellsborg ikke noget med de nye strategier at gøre endnu:

»Butikskonceptet er stadig ret nyt, så væksten kan ikke siges, at skyldes de ti butikker, vi har indført det i,« siger han.

Matas i er skarp konkurrence med både netgiganter, supermarkeder og lavpriskæden Normal, der har stor succes både herhjemme og i udlandet. Derudover er Matas presset af den generelle butiksdød, der rammer flere danske byer.

Matas har 277 butikker på landsplan.


Regnskabstal for 1. kvartal

Matas (mio. kr.)1. kvartal 20191. kvartal 2018

Nettoomsætning

875,6

843,8

EBITDA før særlige poster

119,8

138,3

Like for like

-1,2 pct.

1,1 pct.

Resultat før skat

67

90,8

Resultat efter skat

45,9

51,9


BRANCHENYT
Læs også