Erhverv

»Nøøj, det' for småbørn«: DR udvider målgrupperne for Ultra og Ramasjang

En analyse af børns udvikling og medievaner danner baggrund for, at DR fra 2020 udvider børnekanalernes målgrupper fra 3-12 år til 0-14 år. »Der er et forbrug, vi skal tage seriøst,« siger kanalredaktør om nyt indhold til de allermindste.

Undersøgelsen af medievaner viste, at børn op til 14 år har et stærkt tilhørsforhold til Ultra, selvom målgruppen var 7-12 år. Derfor udvides målgruppen til 14 år. Foto: Stine Tidsvilde

Børnekanalerne DR Ramasjang og DR Ultra har hidtil splittet deres målgrupper ved det første store skift i børnenes virkelighed – skolestart i 6-årsalderen. Men en analyse af befolkningens tv-præferencer og medievaner fører nu til, at DR ændrer målgrupperne, så splittet mellem de to kanaler fra 2020 vil ligge ved otte-ni år – når børnene får deres første smartphone.

Ifølge Morten Skov, chef for DR Ramasjang og Ultra, viste analysen bl.a., at børn op til ni år har et større tilhørsforhold til Ramasjang end til Ultra...

BRANCHENYT
Læs også