Erhverv

Mobildækningen mangler på Københavns nye metrolinje

Metroselskabet arbejder på at sikre mobildækning på ny metrolinje. Indtil da kan det være svært at ringe 112.

På den nye 15,5 kilometer lange strækning med 17 stationer under jorden vil der være yderst begrænset eller ingen mobildækning. Foto: Per Folkver Arkivfoto: Per Folkver

Når Københavns nye metrolinje, Cityringen, efter planen åbner 29. september, vil passagererne på store dele af strækningen have svært ved at ringe 112 i nødstilfælde.

Der er nemlig ikke styr på mobildækningen endnu, skriver Politiken.

På den nye 15,5 kilometer lange strækning med 17 stationer under jorden vil der være yderst begrænset eller ingen mobildækning.

Det fremgår af et brev, som landets fire store teleoperatører torsdag har sendt til Metroselskabets ejerkreds - transportministeren, Københavns Kommune og Frederiksberg Kommune.

- Det er selvsagt en problematisk situation, idet alle mobil- og metrobrugere har en naturlig forventning om, at der er mobildækning i et nyt og højprofileret byggeri som Cityringen, og at det er muligt at foretage mobilopkald, købe onlinebilletter, kontakte 112, bruge apps med mere, står der i brevet fra topdirektørerne i TDC, 3, Telia og Telenor.

Metrokunder bør købe mobilbilletter på gadeplan

Her er de gener, kunder kan opleve, og hvad de rådes til at gøre:

* Kunder vil opleve begrænset mobildækning i tog og på de underjordiske stationer. Det vil sige, at der kan være problemer med dataforbindelsen, sms'er og opkald.

* Køb af mobilbilletter bør derfor foretages på gadeplan eller på første niveau af stationen, hvor der er god mobildækning.

* Netværksforbindelserne har ikke betydning for kunders mulighed for at fremvise deres billet.

* Den manglende mobildækning bør ikke have betydning for kunders mulighed for hjælp under rejsen. Det skyldes, at der på alle stationer og i tog er opkaldspunkter til metroens døgnbemandede kontrolrum.

* Der vil være ekstra hjælp til, hvor køb kan foretages.

* Netværksdækningen forventes trinvist at komme op på samme kvalitet, som der er i den eksisterende metro.

Kilde: Metroselskabet.

Metroselskabet oplyser i et skriftligt svar til Ritzau, at kunder i en "kortere periode" vil opleve begrænset eller manglende mobildækning efter åbningen.

Arbejdet med at få netværksdækningen op og køre har man set sig nødsaget til at udskyde til efter færdiggørelsen af stationerne og togdriften, lyder begrundelsen.

- Det har fra 2011 været aftalt, at Cityringens stationer og skinner kom i første række, og at nettet herefter skulle installeres, skriver Metroselskabet.

Metroselskabet har nu fokus på hurtigst muligt at få mobildækningen på skinner. Men det vides ikke, hvornår den er det.

- Vi havde selvfølgelig gerne set, at netværksdækningen var helt på plads, når Cityringen åbner. Vi vil meget gerne hjælpe TDC, 3, Telia og Telenor med at få installeret en optimal netværksdækning, som kunderne kender det.

- Rammerne er klar, så teleoperatørerne kan gå i gang. Men vi mangler desværre en plan for, hvornår de vil gøre det, og hvornår de er færdige, siger direktør i Metroselskabet Rebekka Nymark i en skriftlig kommentar.

Hun understreger, at netværksforbindelserne ikke har nogen betydning for kundernes sikkerhed. Rebekka Nymark peger på, at der på alle stationer og i tog er opkaldspunkter til metroens døgnbemandede kontrolrum.

Dertil er stationer og tog videoovervåget døgnet rundt.

BRANCHENYT
Læs også