Erhverv

Mobildækningen mangler på Københavns nye metrolinje

Metroselskabet arbejder på at sikre mobildækning på ny metrolinje. Indtil da kan det være svært at ringe 112.

Artiklens øverste billede
På den nye 15,5 kilometer lange strækning med 17 stationer under jorden vil der være yderst begrænset eller ingen mobildækning. Foto: Per Folkver

Når Københavns nye metrolinje, Cityringen, efter planen åbner 29. september, vil passagererne på store dele af strækningen have svært ved at ringe 112 i nødstilfælde.

Der er nemlig ikke styr på mobildækningen endnu, skriver Politiken.

På den nye 15,5 kilometer lange strækning med 17 stationer under jorden vil der være yderst begrænset eller ingen mobildækning.

Det fremgår af et brev, som landets fire store teleoperatører torsdag har sendt til Metroselskabets ejerkreds - transportministeren, Københavns Kommune og Frederiksberg Kommune.

- Det er selvsagt en problematisk situation, idet alle mobil- og metrobrugere har en naturlig forventning om, at der er mobildækning i et nyt og højprofileret byggeri som Cityringen, og at det er muligt at foretage mobilopkald, købe onlinebilletter, kontakte 112, bruge apps med mere, står der i brevet fra topdirektørerne i TDC, 3, Telia og Telenor.

Metroselskabet oplyser i et skriftligt svar til Ritzau, at kunder i en "kortere periode" vil opleve begrænset eller manglende mobildækning efter åbningen.

Arbejdet med at få netværksdækningen op og køre har man set sig nødsaget til at udskyde til efter færdiggørelsen af stationerne og togdriften, lyder begrundelsen.

- Det har fra 2011 været aftalt, at Cityringens stationer og skinner kom i første række, og at nettet herefter skulle installeres, skriver Metroselskabet.

Metroselskabet har nu fokus på hurtigst muligt at få mobildækningen på skinner. Men det vides ikke, hvornår den er det.

- Vi havde selvfølgelig gerne set, at netværksdækningen var helt på plads, når Cityringen åbner. Vi vil meget gerne hjælpe TDC, 3, Telia og Telenor med at få installeret en optimal netværksdækning, som kunderne kender det.

- Rammerne er klar, så teleoperatørerne kan gå i gang. Men vi mangler desværre en plan for, hvornår de vil gøre det, og hvornår de er færdige, siger direktør i Metroselskabet Rebekka Nymark i en skriftlig kommentar.

Hun understreger, at netværksforbindelserne ikke har nogen betydning for kundernes sikkerhed. Rebekka Nymark peger på, at der på alle stationer og i tog er opkaldspunkter til metroens døgnbemandede kontrolrum.

Dertil er stationer og tog videoovervåget døgnet rundt.

/ritzau/

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.