Erhverv

Konkurrencestyrelsen mistænker ni medier for at bryde loven

Et boykot af rockbandet Volbeat kan vise sig strafbart for en gruppe danske medier.

Medierne indgik en »musketered« efter en koncert i 2017 i Telia Parken i København, hvor Volbeat nægtede at give akkreditering til Ekstra Bladet og musikmediet Devilution.
Foto: Tobias Nicolai.

Ni danske medier bla. Politiken, Ekstra Bladet, Jyllands-Posten og Information har siden 2017 i fællesskab boykottet Volbeat ved at undlade at anmelde koncerter fra bandet.

Det skriver Politiken.

Boykottet kan nu vise sig at være strafbart. Det fremgår af et brev fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, som er blevet sendt til de respektive medier. Styrelsen har af egen drift rejst en sag, hvor de ni medier er under mistanke for at have begået et strafbart forhold ved at forbryde sig mod konkurrenceloven.

Medierne indgik en »musketered« efter en koncert i 2017 i Telia Parken i København, hvor Volbeat nægtede at give akkreditering til Ekstra Bladet og musikmediet Devilution. Det skete, ifølge de to medier, efter kritisk omtale og anmeldelser fra medierne.

Her mente bla. Ekstra Bladet, BTMX, Politiken, Jyllands-Posten og Berlingske, at en forskelsbehandling af danske medier ikke bør finde sted, så de forfattede et åbent brev til bandet, hvor det fremgik, at holdningen er, at man ikke bør udelukke kritiske medier.

»Hvis der mod forventning igen bliver akkrediteret selektivt, næste gang Volbeat giver koncert, vil undertegnede medier undlade at anmede koncerten,« stod der bla. i brevet.

Da udelukkelsen igen skete i juni i år, stod medierne ved løftet og udelod at anmelde bandets koncert i Ceres Park i Aarhus.

Boykotten fortsatte i 2019, hvor Volbeat udkom med den seneste udgivelse 'Rewind, Replay, Rebound', der ikke blev anmeldt, fordi Volbeat havde nægtet at udlevere et eksemplar af udgivelsen til Ekstra Bladet og Devilution.

Da Ekstra Bladet bad om et anmeldereksemplar, som flere andre medier modtog, lød svaret fra Universal Music Denmark kortfattet i en mail:

»Jeg kan desværre ikke hjælpe dig«

Politiken, Jyllands-Posten og Ekstra Bladet, der alle er en del af JP/Politikens Hus, har overladt sagen til advokatfirmaet Kromann Reumert. I et svar til Konkurrencestyrelsen skriver advokatfirmaet, at der ikke er indgået en aftale mellem medier om, at de forsøger »at begrænse konkurrencen«.

»Der er derimod tale om en fælles erklæring knyttet til rammerne for pressens frie adgang til at ytre sig,« skriver advokatfirmaet.

BRANCHENYT
Læs også