
Investeringskampen raser mellem de store medicinalselskaber, som i øjeblikket smider store beløb efter udviklingen af smarte insulinpenne, der via digital kommunikation med blodsukkermålere skal optimere behandlingen af diabetes.
Novo Nordisk planlægger at lancere sin første digitale insulinpen i 2020.
Det skriver Børsen.
Novos forventninger er, at de nye insulinpenne kommer til at være afgørende i forhold til at vinde indkøbernes gunst, da de grundlæggende insuliner i dag anses for at være nogenlunde ens.
Og effekten for patienterne er da også til at føle på, fremhæver Camilla Sylvest, koncerndirektør i Novo.
- Vi kan reducere antallet af glemte injektioner af måltidsinsulin med 43 pct., og vi kan se, at patienterne er i det optimale blodsukkerinterval op til to timer mere om dagen, siger Camilla Sylvest til Børsen.
Derfor har Novo indgået aftaler med stort set samtlige selskaber, der producerer og sælger blodsukkermålere i markedet, for at stå stærkest muligt, inden konkurrenterne Eli Lilly og Sanofi ventes at følge trop med deres bud på pennen, skriver avisen.