Erhverv

DSV's formand træder tilbage

Kurt K. Larsen ønsker ikke længere at være formand for den danske milliardkoncern DSV. Næstformanden tager over.

Kurt K. Larsens arbejdsliv startede i en lille speditionsbutik i Bredgade og endte med skabelsen af Danmarks største transportkoncern. Foto: Nicolai Lorenzen

Den danske transportkoncern DSV skal have ny formand. Den nuværende af slagsen, Kurt K. Larsen, har informeret bestyrelsen om, at han ønsker at træde tilbage. Det oplyser DSV i en meddelelse til fondsbørsen.

Kurt K. Larsen har i 11 år været formand for DSV. Før da var han mangeårig direktør, hvor han bl.a. blev kendt for sin evne til at købe op. På den måde var han med til at skabe et af verdens største transportselskaber.

»Gennem 30 år har Kurt K. Larsen trofast arbejdet for at skabe enestående resultater, og han har spillet en stor rolle i virksomhedens succes. Vi ønsker Kurt en velfortjent pension sammen med sin familie,« udtaler næstformand i DSV, Thomas Plenborg, i fondsbørsmeddelelsen.

Han er nu blevet forfremmet til formand, mens Jørgen Møller overtager posten som næstformand.

Blå bog: Kurt K. Larsen
  • Født 17/9 1945
  • Uddannet speditør fra Gyldenstein Eftf. 1964
  • Ansat ved Rich. Frederiksen 1969
  • Adm. direktør for Borup Auto Transport 1976
  • Adm. direktør for DSV 1989 til 2008
  • Bestyrelsesformand for DSV 2008-2019
  • Bestyrelsesmedlem i Wrist og Polaris.
  • Bosiddende i Hellerup med konen Vibeke.

Den 74-årige Kurt K. Larsen har i flere årtier levet og åndet i transportbranchen. Han kom ind i den, da han i sin tid gik ud af mellemskolen og fik en læreplads i det lille speditionsfirma Gyldensteins Eftf. i Bredgade.

Efter et arbejdsliv i en stribe selskaber, der alle sammen relaterede sig til DSV - eller til sidst blev opkøbt af DSV - blev han meddirektør i DSV, da selskabet i 1989 købte Borup Auto Transport, hvor han var direktør.

Hans meddirektør var Leif Tullberg, og makkerparret tegnede i halvandet årti DSV.

Det første store skridt i DSV’s rejse fra et mindre, dansk transportselskab til en international gigant blev taget i 1997, da DSV købte Samson Transport og øgede sin omsætning fra omkring 1,5 mia. til 3,6 mia. kr. på to år.

»Strategien kom næsten af sig selv, da vi købte Samson Transport. Det skete lidt tilfældigt ved, at vi havde mange penge, ikke megen gæld og gode pengestrømme. Så vi skulle udvikle os via opkøb. Så kom Samson, en fin gammel speditionsvirksomhed, til salg, og vi endte som købere,« har Kurt K. Larsen tidligere forklaret.

Siden fulgte flere store opkøb, som til tider trak på tilliden til Kurt K. Larsens evner. Men han leverede gang på gang. I 2005, da Leif Tullberg forlod selskabet, var DSV blevet en gigant med en omsætning på 23 mia. kr. og aktiviteter over hele verden.

I 2008 blev det nok for Kurt K. Larsen, der i en alder af 62 meddelte bestyrelsen og den udpegede efterfølger Jens Bjørn Andersen, at han gerne ville stoppe. Da omsatte DSV for 37,4 mia. kr. og havde et resultat på 1,2 mia. kr.

Næsten præcist en 10-dobling på 10 år. Kurt K. Larsen tegnede DSV og var Danmarks ukronede transportkonge.

DSV og dens aktionærkreds ville dog gerne beholde Kurt K. Larsen, der gled over i posten som formand. En post, som han har bestridt indtil nu.

Følg serien: 10 idéer, der kan ændre Danmark
Læs om 10 visionære iværksættere og deres idéer. I denne uge dækker FINANS sundhedsbranchen, hvor genmanipulation og en banebrydende afløser for penicillin er under mikroskopet.
Læs serien her
BRANCHENYT
Læs også