Erhverv

Flyselskab vil give kunder mulighed for at undgå børn på rejsen

Japan Airlines har lanceret ny funktion ved booking, der gør det muligt at se, om der er børn på pladserne i nærheden.

Japan Airlines vil lade kunderne bestemme, om de vil sidde ved siden af små børn på rejsen. Foto: Edgar Su/ Ritzau Scanpix

Hvis man skal på en længere flyrejse, kan det være rart med lidt fred og ro. Netop derfor kan visse passagerer også ønske ikke at komme til at sidde i nærheden af små børn, der ikke er deres egne.

Det vil Japan Airlines gøre til en mulighed, når man booker en rejse gennem flyselskabet.

Det skriver CNN.

Når man kommer ind i bookingsystemet og skal vælge en plads, vil der altså blive vist et lille ikon med et barn på, der altså indikerer at pladsen tilhører et barn under to år.

Japan Airlines er dog ikke det første flyselskab til at introducere funktionen. AirAsia X har lavet såkaldte ”stillezoner” på deres afgange, hvor der er afsat otte rækker, der kun må optages af personer over 10 år.

Der er dog ikke helt sikkert, at man kommer til at undgå børnene på rejsen, hvis man bruger Japan Airlines booking. Flyselskabet oplyser, at ikonerne på bookingsiden måske ikke dukker op, hvis der er lavet et skift af, hvilket fly man skal med.

Derudover vil ikonerne også kun blive vist, hvis man vælger at booke direkte gennem flyselskabets hjemmeside.

Men det bliver muligvis mere og mere populært at lade kunderne råde en smule mere over deres komfort på rejsen. Hos det indiske lavprisflyselskab IndiGo valgte man i 2016 at navngive de områder, hvor der var lidt mere benplads ”stillezoner” og valgte samtidig, at børn under 12 år ikke måtte sidde der.

De fleste flyselskaber har efterhånden mulighed for at tilbyde underholdning, der kan holde de små i skak på en stor del af rejsen, men for de, der altså gerne vil befinde sig så langt væk som muligt når ulvetimen indtræder, er der altså håb forude.

BRANCHENYT
Læs også