Erhverv

Mikrobil til tops på salgslisten

Mikrobilen Citroën C1 er helt i front på listen over de mest solgte biler i september.

Citroën C1 er overraskende rykket helt til tops som den mest solgte bil i september. Foto: Citroën Tesla Model 3 er for anden måned i år helt i front med en fjerdeplads på top-20-listen. Foto: Tesla Mange firmabilister har ventet på den faceliftede VW Passat, som ligger højt på listen over indregistreringer. Foto: VW

Selv om modellerne er kendte, så byder tallene for bilsalget i september på flere overraskelser. Det gælder især i den øverste del af top-20-listen, hvor en mikrobil for første gang længe henter førstepladsen. Det er Citroën C1, der med 589 biler dog kun er få biler foran en gammel kending som Peugeot 208.

Til gengæld springer den elektriske Tesla Model 3 helt til tops på en fjerdeplads, mens en firmabil som VW Passat indtager en femteplads. Som altid er der masser af forklaringer; Citroën kører igen-igen kampagne på C1, Tesla har gennemført en stor mængde leveringer, og til priser på godt 80.000 kr., der har gjort den til Danmarks billigste, mens VW har fået nye leveringer af den faceliftede Passat hjem, hvor mange har været bestilt på forhånd af firmakunder.

Bredt midterfelt

I midterfeltet fylder ældre modeller som VW Golf, Audi A3 og Skoda Octavia, der står midt i et modelskifte, mens Mercedes A-Klasse og C-Klasse ligger i bunden af listen, bl.a. takket være privat- og erhvervsleasing.

Top-20 – bilsalget i september

1. Citroën C1 589

2. Peugeot 208 583

3. Citroën C3 521

4. Tesla Model 3 437

5. VW Passat 392

6. Nissan Qashqai 376

7. VW Golf 359

8. Ford Focus 326

9. Toyota Yaris 315

10. Ford Fiesta 313

11. Audi A3 291

12. Skoda Octavia 285

13. VW Polo 280

14. Skoda Fabia 277

15. VW Up 270

16. Toyota Aygo 263

17. Peugeot 108 250

18. Mercedes C-Klasse 236

19. Mercedes A-Klasse 222

20. VW T-Cross 214

Kilde: De Danske Bilimportører

Selv om danskerne i stigende grad vælger større modeller end tidligere, er der dog stadig et marked for de mindste mikrobiler. Således figurerer VW Up, Toyota Aygo og Peugeot 108 også på listen.

Over en kam kom der i september små 16.000 nye biler ud på vejene, hvilket er omtrent 4.000 biler mere end i samme måned i fjor. I årets første ni måneder er der solgt cirka 173.600, hvilket er lidt mere end i samme periode i 2018.

Roligt efterår

Gunni Mikkelsen, der er direktør for De Danske Bilimportører, er ikke overraskende tilfreds.

»Vi kan konstatere, at salget for år til dato har været yderst acceptabelt. Der har været enkelte episoder i løbet af året, hvor der har været solgt flere biler end forventet, hvilket kan begrænse salget de efterfølgende måneder. Vi forventer dog stadig, at den positive tendens fortsætter året ud. Det skyldes, at der er et forstørret fokus på udskiftningen af den nuværende bilpark til en mere grøn og klimavenlig version,« siger Gunni Mikkelsen.

I modsætning til de foregående år, hvor politisk uro om afgiftsændringer og nye miljøregler har givet klumper i salget, er der dog også forholdsvis roligt dette efterår.

Lyt også til Jyllands-Postens nye podcast Bilradio.

Følg serien: 10 idéer, der kan ændre Danmark
Læs om 10 visionære iværksættere og deres idéer. I denne uge dækker FINANS transportbranchen, hvor el fra vindkraft skal danne grundlag for nye brændselsformer til transportsektoren.
Læs serien her
BRANCHENYT
Læs også