Erhverv

Disney forbyder Netflix-reklamer på egne kanaler

Mediekoncernen vil give konkurrent mindre taletid, mens der bliver oprustet til at kæmpe om streaming-kunder.

Kampen mellem streamingtjenester bliver mere intens, da der kommer flere og flere udbydere på markedet. Foto: Jonas Olufson // Ekstra Bladet

The Walt Disney Company gør klar til kamp mod streamingtjenesten Netflix. Nu må Netflix vinke farvel til reklamespots på nogle af de amerikanske kanaler, der ejet af Disney. Det drejer sig om kanalerne ABC, National Geographic og FX.

Det skriver Bloomberg.

Det tyder dog på, at der endnu vil være få undtagelser, når det kommer til konkurrentens reklamer på Disneys kanaler. På den populære sportskanal ESPN vil der fortsat vises Netflix-reklamer. Ifølge Bloomberg vil Disney også fortsat overveje at lade Netflix reklamere under Oscar-uddelingen - så længe der reklameres for en specifik film og ikke tjenesten i sig selv.

Kampen om kunderne er blevet mere intens de seneste år, mens flere amerikanske kanaler skaber deres egne tjenester. Det tyder dog heller ikke på, at Netflix kommer til at lide under de manglende reklamepladser hos Disney, da Netflix i langt højere grad reklamerer online end i traditionelle medier.

Disney er dog ikke ved at fjerne reklamer for alle sine streaminkonkurrenter. F.eks. Amazon er en enormt vigtigt partner for Disney, isærdeleshed når det kommer til salg af merchandise. Derfor bliver Amazons reklamer ikke fjernet fra Disneys kanaler på trods af, at Amazon også har sin egen streamingtjeneste.

»Den direkte forbindelse mellem virksomhed og kunder har udviklet sig, og der er nu mange flere deltagere, der ønsker at annoncere i traditionelt tv og på tværs af vores portefølje af kanaler,« lyder det i en officiel udtalelse fra Disney.

»Mens den oprindelige beslutning var strengt reklamebaseret, gentænkte vi vores strategi for at tage hensyn til de omfattende forretningsforbindelser, vi har med mange af disse virksomheder.«

Det er meningen, at Disney vil åben for sin egen streamingtjeneste ved navn Disney+ senere på året.

10 idéer, der kan ændre Danmark
Ny serie fra FINANS: Følg 10 visionære og innovative iværksættere og deres idéer, der har potentialet til at redefinere dansk erhvervsliv.
Læs serien her
BRANCHENYT
Læs også