Erhverv

Sådan måler Alibaba-chef sin succes

For nyligt fortalte Alibabas formand, Daniel Zhang, hvordan hans årlige idéevalueringer hjælper med at holde succesen kørende.

Der har været store forventninger til Daniel Zhang, da han sidste måned tog over for visionære Jack Ma som formand for Alibaba Group. Foto: Ng Han Guan/AP

Hvert eneste år ved kinesisk nytår sætter Alibabas nye formand, Daniel Zhang, sig ned og gennemgår alle de idéer, han har fået, og de forretninger han har påbegyndt i det forrige år. Sådan måler han sin succes og sikrer, at han bliver ved med at tænke fremadrettet.

Det skriver CNBC.

Daniel Zhang blev adm. direktør for Alibaba i 2015, og har sidenhen formået at opretholde den succesrate, virksomheden allerede svævede på, og det skyldes altså, ifølge ham selv, én helt særlig tradition - selvevaluering.

Gennemgangen af sine tidligere idéer hjælper ham nemlig til at videreudvikle på små idéer, der måske kunne gavne virksomheden længere ud i fremtiden, i stedet for at fokusere på straksresultater.

»I dag er det måske nye idéer - og meget små idéer - men de bliver måske meget større i fremtiden. Måske bliver de endda en hovedforretning for Alibaba,« siger Daniel Zhang.

Daniel Zhang nævner i et interview med konsulentfirmaet McKinsey, at man kan lære af de små idéer - om de fejler eller bliver en succes. Eksempelvis forsøgte virksomheden sig for år tilbage med en online beskedplatform, der hed Liawang. Alibaba Group investerede mange penge i forsøget, som blev tabt, da forsøget fejlede.

Fejlene fra samme platform brugte Daniel Zhang så senere hen som reference, da han ville udvikle samarbejdsplatformen Dingtalk.

Praksissen med at tage små og store fejl og succeser op hvert år, har Daniel Zhang brugt i mange år, og vil fortsætte med at bruge, nu hvor han har fået et par store sko at udfylde.

Sidste måned overtog Daniel Zhang nemlig officielt posten som bestyrelsesformand i Alibaba Group fra grundlæggeren, Jack Ma.

Alibaba Group er et kinesisk multinationalt selskab med speciale i e-handel, detail og teknologi. Selskabet, der har eksisteret siden 1999, havde sidste år en omsætning på næsten 360 mia. kr. Igen i år er det blevet kåret som Kinas mest værdifulde selskab.

Følg serien: 10 idéer, der kan ændre Danmark
Læs om 10 visionære iværksættere og deres idéer. I denne uge dækker FINANS fødevarebranchen, hvor vi ser på fordel og ulemper i forhold til de en af de idéer, som forsøger at bygge verdens med avancerede fødevareprinter.
Læs serien her
BRANCHENYT
Læs også