Erhverv

WS Audiology på vej til at realisere fusionssynergier på den halve tid

Foto: Jens Dresling

Fusionsselskabet WS Audiology, der er en sammenslutning mellem danske Widex og det tidligere EQT-ejede Sivantos, er nu så langt med sammensmeltningen, at selskabets hovedfokus igen er tilbage på den daglige drift og massive vækstplaner.

Og der er umiddelbart så mange synergier at hente ud af sammenslutningen, at selskabet nu regner med at kunne høste frugterne på under den halve tid af, hvad der oprindeligt var planlagt.

- Da vi annoncerede fusionen bredt, havde vi et mål for synergier, som ville blive realiseret over fire år - altså med fuld effekt i år fem. Det, vi kigger på nu, er, at vi regner med at kunne realisere synergierne på 18 måneder, siger Henrik Bender, der er finansdirektør hos WS Audiology og tidligere havde ansvaret for integrationen af de to parter, til Ritzau Finans.

- Det sker på grund af en række strukturelle beslutninger, vi har taget - i særligt produktion og drift - og på grund af den måde, som organisationen er blevet sat op på, fortsætter han.

Han peger på, at der potentielt også er flere synergier at hente senere, men hvor de skal hentes, og hvor meget der er tale om, vil han ikke uddybe.

Mange af gevinsterne skal dog også geninvesteres i fremtidig vækst, for mulighederne er rigtig store, lyder det fra WS Audiology-ledelsen, hvor ambitionen fortsat er at skabe et absolut førende selskab i den globale høreapparatsektor.

- Det er også vigtigt at sige, at mange af de synergier også bliver investeret i vækstcasen. To tredjedele af stigningen i driftsresultatet, som var udgangspunktet for fusionsplanen, vil komme fra vækst, og en tredjedel vil komme fra effektiviseringer, siger Henrik Bender.

De helt store synergier fra fusionen hentes fra sammenlægninger i produktionen og driften og områder som forsyningskæden og indkøb. Derudover hentes der også meget i såkaldte back office-funktioner, der også bliver lagt sammen på tværs af det fusionerede selskab.

Men på produkt- og udviklingssiden vil de to hovedbrands - Widex og Signia - blive holdt adskilt, fordi de rammer helt forskellige områder af markedet og helt forskellige kundegrupper.

Med store dele af integrationen gennemført er WS Audiology nu også i en fase, hvor der bliver kigget fremad og fokuseret på den daglige drift, og hvordan man skaber den planlagte vækst.

- Vores hovedfokus lige nu er at drive driften af selskabet, mens vi stadig leverer på integrationen. Den fremdrift, som vi skal levere lige nu, er i driften. At servicere vores kunder, køre produktlanceringer og så videre, siger Henrik Bender.

Netop nu er Signia-brandet i færd med udrulningen af et helt nyt topprodukt - Signia Experience - og i begyndelsen af næste år kommer turen til Widex-brandet.

Ligeledes i starten af næste år - den 17. januar - præsenterer WS Audiology sit første årsregnskab som fusioneret selskab.

10 idéer, der kan ændre Danmark
Ny serie fra FINANS: Følg 10 visionære og innovative iværksættere og deres idéer, der har potentialet til at redefinere dansk erhvervsliv.
Læs serien her
BRANCHENYT
Læs også