Erhverv

Telia taber danske mobilkunder i konkurrencepræget marked

Selvom Telia Danmark har oplevet et mindre fald i antallet af mobilkunder, bekymrer det ikke topchefen.

Ifølge Thomas Kjærsgaard, administrerende direktør i Telia Danmark, er tilbagegangen ikke noget, der skaber bekymring hos ham. Men han erkender, at selskabet oplever stor konkurrence i mobilmarkedet. Foto: Gregers Tycho

Der er rift om de danske mobilkunder, og i tredje kvartal har et af de største teleselskaber i Danmark haft en tilbagegang i antallet af mobilabonnenter.

Telia Danmark, som er det tredjestørste teleselskab herhjemme, har i tredje kvartal haft 1.429.000 mobilabonnenter. Det var omkring en procent lavere end de 1.444.000 mobilabonnenter, der var i tredje kvartal sidste år.

Ifølge Thomas Kjærsgaard, administrerende direktør i Telia Danmark, er tilbagegangen ikke noget, der skaber bekymring hos ham. Men han erkender, at selskabet oplever stor konkurrence i mobilmarkedet.

- Vi er jo i et konkurrencepræget marked. Det er der ingen tvivl om.

- I forhold til samme kvartal sidste år er det en lille tvist til den ene side. Men vi har gang i rigtig mange gode initiativer, så jeg er ikke bekymret, selv om vi er udfordret, siger Thomas Kjærsgaard.

Også antallet af danske kunder i forhold til tv- og bredbåndsløsninger faldt i tredje kvartal sammenlignet med samme periode sidste år.

Det var med til at give Telia Danmark en omsætning i kvartalet på 970 millioner kroner mod 1100 millioner kroner i det sammenlignelige kvartal året før.

- Det er klart, at når toplinjen er presset, så er vi udfordret. Men jeg synes stadig, at vi gør det tilfredsstillende. Og det synes jeg, fordi vi gør rigtig mange ting rigtigt.

- Vi er i gang med at digitalisere og udvikle mange spændende og innovative løsninger både på privat- og erhvervsområdet. Det kan vi se en rigtig positiv trend på i begge vores store segmenter, siger Thomas Kjærsgaard.

Mens omsætningen har bevæget sig ned sammen med kundeantallet, så kan Telia Danmark glæde sig over et overskud på 199 millioner kroner i tredje kvartal.

Det er omkring 60 millioner kroner højere end samme kvartal sidste år.

Fremgangen forklarer Thomas Kjærsgaard med et løbende fokus på at være mere effektiv og forbedre selskabets evne til at tjene penge.

På det danske mobilmarked er Telia Danmark tredjestørst målt på antallet af kunder. Næststørst er Telenor, mens TDC er den største spiller på markedet.

Antallet af mobilkunder hos TDC og Telenor er fra regnskaberne for andet kvartal, da ingen af de to selskaber endnu har fremlagt regnskab for tredje kvartal.

10 idéer, der kan ændre Danmark
Ny serie fra FINANS: Følg 10 visionære og innovative iværksættere og deres idéer, der har potentialet til at redefinere dansk erhvervsliv.
Læs serien her
BRANCHENYT
Læs også