Erhverv

Matas øger omsætningen med 5,8 pct. i andet kvartal

Koncernens online salg steg med 53 pct. og omkostningerne blev reduceret - men forventningerne til hele årets omsætning nedpræciseres.

Matas, der er kendt for de stribede produkter, ventede for det skæve regnskabsår 2019/2020 en underliggende omsætningsvækst på 0,5 til 2,5 pct. Foto: Jens Dresling.

Matas øgede sin omsætning med 5,8 pct. i andet kvartal af det skæve regnskabsår 2019/20. Alligevel blev halvåret lidt ringere i forhold til samme periode året før.

Det marginale fald i omsætningen i halvåret skyldes blandt andet, at der var en handelsdag mindre. Indtjeningen i andet kvartal blev på 107 mio. kr.

»Indtjeningen var stabil i forhold til samme kvartal året før på trods af fortsat digital oprustning og modernisering af butikkerne, og for sjette kvartal i træk voksede onlinesalget fra matas.dk med mindst 50 pct. i forhold til samme kvartal året før. Det momentum vil vi fortsætte med flere investeringer i det digitale område,«” lyder det fra administrerende direktør i Matas A/S Gregers Wedell-Wedellsborg i halvårsrapporten.

Matas har moderniseret 15 af sine butikker i år, hvor man enten har opfrisket dem, flyttet dem eller lagt butikker sammen.

Moderniseringerne betyder et fald i kapitalforbruget (capex), så koncernen sænker sine forventninger til capex fra 200-220 mio. kr. til niveauet 150-170 mio. kr. for hele regnskabsåret 2019/20.

»Vi ser den mest positive effekt på salg og indtjening, når vi samtidig udvider, flytter eller sammenlægger butikker, så vi kan tilbyde kunderne større udvalg og endnu bedre service. Derfor vil vi fremadrettet prioritere denne type moderniseringer og tilpasninger af butiksnettet, selv om de tager længere tid at få på plads,« siger Gregers Wedell-Wedellsborg.

Den manglende omsætning i første halvår får Matas til et præcisere sine forventninger til omsætningen for hele året.

Oprindeligt regnede koncernen med en vækst i salget på mellem 3,5 og 6,5 pct. Her lyder den nye forventning på et niveau mellem 3,5 og 5,5 pct.

Til gengæld fastholdes forventningerne til driftsmarginalen før særlige poster på 14-15 pct.

De finansielle forventninger til 2019/20 er baseret på en forventning om et svagt stigende forbrug af produkter inden for skønhed, helse og personlig pleje, et fortsat fald i trafik til den fysiske detailhandel og fortsat intensiv konkurrence på markedet for skønhed, helse og personlig pleje.

Koncernens langsigtede finansielle ambitioner er uændrede.

Følg serien: 10 idéer, der kan ændre Danmark
Læs om 10 visionære iværksættere og deres idéer. I denne uge dækker FINANS fødevarebranchen, hvor vi ser på fordel og ulemper i forhold til de en af de idéer, som forsøger at bygge verdens med avancerede fødevareprinter.
Læs serien her
BRANCHENYT
Læs også