Erhverv

Kinas største losseplads er fyldt op - 25 år før tid

Stadig stigende affaldsmængder har tvunget kineserne til at tage nye metoder i brug.

Byen Xi'an er en af de få i Kina, der i sin tid satsede på, at en gammeldags losseplads-ordning var tilstrækkeligt. Arkivfoto: Antoine Lacroix/Wikimedia Commons

Jiangcungou-lossepladsen i byen Xi'an i Shaanxi-provinsen var oprindeligt designet til at kunne tage 2.500 ton affald pr. dag. Men i stedet nåede skraldemængderne op på 10.000 tons dagligt, det højeste i hele Kina, skriver BBC.

Lossepladsen blev etableret i 1994 og skulle oprindeligt kunne klare presset til 2044. Arealet er på 700.000 kvadratmeter og dybden 150 meter, hvilket tilsammen giver et volumen på 34 millioner kubikmeter. Men nu har byen med otte mio. indbyggere set sig nødsaget til at etablere et forbrændingsanlæg. Og fire tilsvarende åbner i løbet af 2020. Tilsammen skal de kunne klare 12.750 tons affald dagligt.

Problematikken er karakteristisk for Kina. Landet kæmper for at kunne håndtere affaldet fra de 1,4 mia. indbyggere.

Verdens mest folkerige nation ønsker derfor at reducere antallet af gammeldags lossepladser og i stedet anvende mere effektive bortskaffelsesordninger, herunder forbrændingsanlæg.

Der findes ingen tal for genanvendelse i Kina, ifølge BBC. Men et af målene er, at 35 procent af de større byers affald skal genanvendes ved slutningen af 2020, ifølge en regeringsrapport.

Lossepladser har tidligere været årsag til ulykker i Kina. I 2015 væltede et 160 meter højt affaldsbjerg i en losseplads i byen Shenzhen, hvorved 73 omkom.

Tidligere har Kina taget imod uønsket skrald fra andre lande. Heriblandt syv mio. tons plastic fra Europa, Japan og USA i 2017. Men fra samme år sagde Kina stop for en stor del af den trafik, og i stedet har lande som Malaysia, Tyrkiet, Filippinerne og Indonesien taget over.

Følg serien: 10 idéer, der kan ændre Danmark
Læs om 10 visionære iværksættere og deres idéer. I denne uge dækker FINANS transportbranchen, hvor el fra vindkraft skal danne grundlag for nye brændselsformer til transportsektoren.
Læs serien her
BRANCHENYT
Læs også