Erhverv

Sydbank: Sanofis diabetesstop kan rumme både plusser og minusser

Foto: Jacques Brinon/AP

Franske Sanofi har annonceret et strategiskifte, der blandt andet betyder, at medicinalkæmpen bevæger sig væk fra området for diabetesbehandling, hvor det ellers gennem mange år har været en stor konkurrent til blandt andet danske Novo Nordisk.

Og det træk rummer elementer af både godt og skidt for det danske selskab. Overordnet set er det dog ikke et kæmpe chok for Søren Løntoft Hansen, der er senioranalytiker hos Sydbank, at Sanofi har valgt at gå i den retning.

- Det kommer ikke som den helt store overraskelse, at Sanofi annoncerer, at det er på vej ud af diabetes. Det er en kæmpe konkurrent, som Novo har haft. Det er en aktør, som har siddet på insulintronen, men som også de seneste år - som følge af patentudløb på Lantus og øget konkurrence fra de øvrige aktører - har været presset på det område, siger analytikeren til Ritzau Finans.

På positivsiden for Novo Nordisk tæller det naturligvis, at konkurrencen på længere sigt vil blive reduceret.

- Så mange aktører er der ikke på markedet for diabetesbehandling, så der er jo en konkurrent mindre til Novo. Og det er selvfølgelig åbenlyst positivt, siger Søren Løntoft Hansen, som dog også kan se kortsigtet skidt nyt for det danske medicinalselskab i forbindelse med Sanofis strategiskifte.

Det kan nemlig betyde, at selskabet nærmest vil forsøge sig med en form for et ophørsudsalg af de eksisterende produkter.

- Det negative kan være, at når man er på vej ud af sådan et område, kan det godt være, at man vil forsøge at vride det sidste ud af de eksisterende produkter. Det kan være i form af aggressiv prissætning og rabatgivning på midlerne for at få fat i de amerikanske diabetikere, siger Søren Løntoft Hansen.

Det kan på kort sigt godt være negativt for Novo Nordisk og Eli Lilly, fordi man kan opleve en knap så disciplineret konkurrence, som det har været tilfældet tidligere, fortsætter han.

Som en del af strategiskiftet vil Sanofi stoppe al udvikling af ny medicin inden for diabetes- og hjerte-kar-området, oplyser det franske selskab.

Det gælder også den videre udvikling af GLP-1-analogen Efpeglenatid, som Sanofi ikke har tænkt sig at arbejde videre med for at få produktet på markedet.

Efpeglenatid, der var en potentiel konkurrent til Novo Nordisks Ozempic, da midlet ligeledes er til dosering én gang ugentligt, var ellers på vej ind i afgørende fase 3-studier, men de droppes nu af det franske selskab.

- Sanofi stopper også udviklingen af Efpeglenatid, der var udset til at være en konkurrent til Ozempic. Det ville komme noget senere på markedet, hvor Ozempic allerede er positioneret, og Rybelsus er også allerede er etableret. Så det er også en erkendelse af, at man ganske enkelt kommer for sent til festen, siger Søren Løntoft Hansen.

BRANCHENYT
Læs også