Erhverv

Carlsberg er hoppet på vognen med alkoholfrie øl og sidder på tronen

Flere og flere danskere kaster sig over de alkoholfrie øl, hvilket Carlsberg nyder godt af.

Shawn Gallegly er Carlsbergs chef for alkoholfri øl. Mærket i glasset og hanen er Nordic, som er en del af et hurtigt voksende alkoholfrit ølmarked. Foto: Gregers Tycho

Alkoholfri øl oplever massive vækst i disse år, og Carlsberg sidder solidt på tronen, lige som det er tilfældet på det samlede ølmarked i Danmark.

Væksten i Danmark i de første ni måneder af sidste år var 18 pct. til en samlet værdi af 72 mio. kr. Carlsberg-koncernens mærker har en andel på omkring 50 pct. af markedet.

Af det samlede ølmarked udgør alkoholfrit øl dog en forsvindende lille del endnu i Danmark.

- I Danmark er andelen af de samlede ølsalg omkring 2-3 pct., oplyser brandmanager for øl i Carlsberg Danmark Christina Aniko Földes til Ritzau Finans.

På de fleste vesteuropæiske markeder er andelen i niveauet 2-3 pct., men i et land som Spanien, hvor alkoholfrit øl har været på markedet længere end på de fleste andre markeder, er andelen oppe på 12-13 pct. I Sverige er den 9-10 pct.

Christina Aniko Földes vurderer, at den andel, der ses i Spanien, skyldes, at der har været solgt alkoholfrit øl i længere tid end på andre markeder, og at der kommer mange nye produkter på markedet hvert år, hvilket også er målet i Danmark.

I Sverige skyldes den høje andel mest af alt lovgivning.

- Jeg har forhåbning om, at andelen i Danmark i løbet af de næste 2-5 år vil vokse til 5-7 pct., siger hun og tilføjer:

- Det er en kategori i rivende udvikling.

Carlsberg Danmark har et mål om, at der indenfor samtlige Carlsbergs produkter skal være en alkoholfri variant.

- Det handler om tilbyde et alternativt. Målet er, at hvert brand i vores portefølje skal have en alkoholfri øl, siger brandmanageren, der derudover har store forventninger til salg af alkoholfri øl som fadøl.

Carlsberg ser alkoholfrie øl som en mulighed for at vende tilbage til bryggeriets rødder på en moderne og relevant måde og udvikle bryggekunsten for at levere bedre og relevante øl til alle.

Også tal fra Bryggeriforeningen viser, at alkoholfrit øl vokser stærkt.

Alkohol og øl er traditionelt set gået hånd i hånd, men de seneste år har flere fået øjnene op for alkoholfri øl, skrev foreningen tidligere på ugen.

I mængder er salget femdoblet de seneste fem år.

I de seneste 12 måneder er der blevet solgt 4,7 mio. liter alkoholfri øl, hvilket svarer til 14,1 mio. flasker og dåser.

10 idéer, der kan ændre Danmark
Få historierne om de iværksættere, der har potentialet til at redefinere dele af dansk erhvervsliv. Få magasinet her
BRANCHENYT
Læs også