Erhverv

VW har travlt - køber stort op i batterier

Den tyske bilkoncern mangler batterikapacitet, hvis målet om 1,5 mio. solgte elbiler i Kina skal nås inden 2025.

Herbert Diess, Volkswagens CEO, ses her på scenen med en VW ID.3 electric, da den blev vist frem på Frankfurt Motor Show i september sidste år. Foto: Blomberg photo/Krisztian Bocsi.

Volkswagen har travlt, når det gælder om at komme med på vognen inden for elbiler. Især i Kina.

Derfor planlægger den tyske bilkoncern at købe 20 pct. af den kinesiske batteriproducent Guoxuan High-tech Co., fortæller kilder til Reuters.

Kina er verdens største marked for elbiler, og købet af andelen kan blive VW's første første direkte ejerskab i en kinesisk batteriproducent.

Ifølge VW's egne planer skal koncernen op på at sælge 1,5 mio. elbiler og plug-in hybrider om året fra 2025.

Guoxuan er noteret på børsen og har en markedsværdi på 2,8 mia. dollars, eller næsten 19 mia. kr. En post på 20 pct. vil dermed repræsentere en investering på næsten 3,8 mia. kr.

Ifølge Reuters er købet af aktierne stort set forhandlet på plads, men parterne afventer nogle kinesiske lovændringer omkring privates aktieopkøb.

Ændringerne skal sikre en mere fleksibel prissætning og en kortere lock-up-periode for majoritetsaktionærer.

Den største aktionær i Guoxuan High-tech Co. er Zhuhai Guoxuan Trading Ltd.

Det er et firma, der er kontrolleret af Guoxuans stifter Li Zhen. Han er samtidig den største aktionær med en andel på 25 pct.

Ved offentliggørelsen af nyheden steg aktierne i Guoxuan med de højst tilladte 10 pct., og til det højeste niveau siden marts sidste år.

Hverken VW, Guoxuan eller de kinesiske børsmyndigheder vil udtale sig om aktiehandlen.

VW kæmper med flere andre vestlige bilproducenter om markedsandele på det attraktive kinesiske elbil-marked.

Markedet domineres af lokale bilfabrikker, men også Tesla er kommet godt fra start og har fået et forspring med sin nye fabrik i Shanghai, der åbnede i denne måned.

BRANCHENYT
Læs også