Erhverv

Novo og Lundbeck topper liste over klimabevidste selskaber

Investorganisationen CDP sætter fire danske selskaber på den såkaldte A-liste for klimabevidste selskaber, der tæller blot 178 selskaber ud af i alt 8400.

CDP sætter fire danske selskaber på den såkaldte A-liste, der tæller blot 178 selskaber ud af i alt 8400, hvor Ørsted, Novo Nordisk, Lundbeck og LEGO bliver fremhævet for deres gennemsigtighed og tiltag. Foto: Jens Dresling

Der har for alvor stået klimadebat på programmet i de seneste år, hvor emnet er blevet diskuteret på både politisk og personligt plan, ligesom at en række danske selskaber har meldt sig ind i klimakampen.

Og foruden ambitiøse klimalove, grønne tiltag og reduktionsmål kan Danmark også pryde sig med nogle af verdens mest klimabevidste selskaber.

Det konkluderer en undersøgelse foretaget af CDP, som indsamler selskabers data om klimatiltag og transparens, der er offentliggjort mandag.

CDP sætter fire danske selskaber på den såkaldte A-liste, der tæller blot 178 selskaber ud af i alt 8400, hvor Ørsted, Novo Nordisk, Lundbeck og LEGO bliver fremhævet for deres gennemsigtighed og tiltag.

CDP er verdens førende investorsamarbejdende non profit-organisation, der indsamler data om selskabernes klimatiltag og ambitioner og standardiserer data for at gøre den globalt tilgængelige for verdens investorer. På den måde kan man som investor se, hvor "grønt" et selskab er.

Selskaberne på A-listen anses for at være globale ledere i deres felt på grund af selskabernes omfattende klimadata, analyser og praksis inden for klimatiltag som bæredygtig produktion. Eksempelvis er LEGO blandt andet sat på listen på grund af koncernens ambition om kun at bruge bæredygtige materialer til produktionen i 2030.

Ifølge Steven Tebbe, der er direktør for CDP's europæiske aktiviteter, kan der være sammenhæng mellem selskabernes grønne tiltag og generelle præstation.

Stoxx Climate Leaders-indekset, der indekserer A-listens selskaber, viser ifølge direktøren, at selskaberne årligt har klaret sig 5,5 pct. bedre end konkurrenterne i perioden 2011 til 2018.

»At være førende med klimatiltag er god forretning i nutidens økonomi - det vil være essentiel forretning i fremtidens økonomi«, siger han i forbindelse med undersøgelsen.

Det er dog ikke nødvendigvis de grønne tiltag, der lægger til grund for den udvikling, bekræfter direktøren over for Ritzau Finans.

»Det kan selvfølgelig være mange ting. Vi siger ikke, at der er kausalitet, for det kan vi ikke bevise. Vi siger bare, at det tyder på, at der er korrelation. Det er ikke CDP's opgave, men meget af det, vi har set, indikerer, at selskaber, der udkonkurrerer på klimaområdet, simpelthen er bedre ledede selskaber,« siger Steven Tebbe.

CDP repræsenterer en blanding af over 525 investorer og investeringsfonde - som eksempelvis pensionsselskaber og banker - der sammenlagt har for 96.000 mia. dollar - godt og vel 646.000 mia. kr. - i investeringer, fremgår det af undersøgelsen.

Denne artikel er leveret af
BRANCHENYT
Læs også