Erhverv

Elbilerne er kommet på museum

Vi står på kanten af et gennembrud for elbilerne. Ny udstilling fortæller, at udviklingen startede for mere end 100 år siden, og at der også er en lang dansk forhistorie bag.

Hope Whisper skulle indvarsle et dansk industrieventyr for elbiler. Et brag ind i en barriere var dog meget symbolsk for projektet, der desværre ikke kom rigtigt i gang. Foto: Danmarks Tekniske Museum Den danske solcelledrevne Toria Connector skulle kunne køre 30-40 km hver dag på ren solenergi. Men projektet blev ikke til noget. Foto: Danmarks Tekniske Museum Allerede i 1901 kunne Illum i København bringe varer ud til kunderne med denne elektriske bil. Foto: Danmarks Tekniske Museum

Masser af nye elbiler på de danske veje. Sådan tegner billedet for 2020, der med en lang stribe nye modeller med rimelig rækkevidde til fornuftige priser ser ud til at blive det ultimative gennembrudsår for de elektriske biler herhjemme.

Men de første elbiler kom faktisk ud at køre i de københavnske gader allerede omkring år 1900, og nu sætter Danmarks Tekniske Museum i Helsingør spot på, hvad der skete undervejs.

Elbiler på museum
Udstillingen ”Elbiler på vej og det har de været længe” kan se på Danmarks Tekniske Museum i Helsingør. Den forventes at være der et års tid.

Det sker med udstillingen ”Elbiler på vej – og det har de været længe”. Udstillingen kommer omkring elbilens historie i Danmark, hvor vi selvfølgelig ikke kan komme uden om den legendariske Ellert, men også den Hope Whisper, som kørte galt under præsentationen i Forum i 1983, får en plads. Faktisk den selvsamme bil.

Energi fra solceller

Det gælder også solcellehybridbilen Toria Connector, der med et ret spektakulært design forsøgte at give nye dimensioner på elbilen.

Det var planen, at den store elbil fra det Ebeltoft-baserede firma skulle kunne køre 30-40 km dagligt på solcellestrøm. Lanceringen skete dog desværre, før teknologien var ordentligt udviklet. På udstillingen kan man også se det univers af elbiler, som er på markedet i dag.

Her er også udstillet en lille halv snes biler, omringet af plancher, som sætter tingene ind i perspektiv.

Torkil Adsersen, der er museumsinspektør for Danmarks Tekniske Museum, forklarer, hvorfor udstillingen kommer netop nu.

»Det er interessant at se det, som sker lige nu, hvor EU har strammet kravene til C02-udledning, og elbilerne har fået længere rækkevidde. Her er massive investeringer fra bilfabrikkerne, hvor flere har sat en deadline for de fossile biler. Det er måske nu, hvor det store gennembrud for elbilerne kommer. Derfor er det vigtigt at sige, at der ligger en forhistorie bag,« siger Torkil Adsersen, som dog peger på, at der stadig er udfordringer med ladestrukturen.

Illum og postvæsenet

Her er mange tråde i forhistorien at trække på. Således havde stormagasinet Illum i starten af dette århundrede en elektrisk bil til at bringe varer ud med, mens postvæsenet i årene omkring Første Verdenskrig indkøbte mange elbiler.

Under Besættelsen opblomstrede danske producenter af elektriske varevogne som bl.a. Kramer og Zeuthen samt Jensen Elektrovogn, mens 80’erne og 90’erne bød på danske elbil-drømme med biler som netop Merrild M-car, men også Kewet.

Udstillingen om elbiler på Danmarks Tekniske Museum kan samtidig være en fin anledning til at se de andre mere klassiske udstillinger om teknikkens verden.

Lyt også til Jyllands-Postens bil-podcast ”Bilradio”.

BRANCHENYT
Læs også