Erhverv

Uber kører underskud i hus - men aktien steg i eftermarkedet

Foto: Bloomberg photo by Jason Alden

Verdens største samkørselstjeneste, amerikanske Uber, kom gennem sit fjerde kvartal med et sæt tal, som var en smule bedre end ventet. Især madudbringningen i Uber Eats præsterede lidt bedre bookingresultat i forhold til analytikernes mål, ligesom underskuddet blev mindre.

Aktien slog straks efter med halen - både op og ned - men en melding på den efterfølgende telekonference om, at der nu ventes overskud på driften allerede i fjerde kvartal i år frem for i tredje kvartal næste år, sendte aktien op med 5,7 pct. i eftermarkedet.

Uber realiserede i sit fjerde kvartal en justeret nettoomsætningen på 3,73 mia. dollar, hvilket var en vækst på 41 pct., mod ventede 3,70 mia. dollar, mens det justerede underskud per aktie blev på negative 64 cent sammenlignet med et konsensusestimat på minus 65 cent, ifølge Bloomberg News.

Målt på driftsindtjeningen, justeret EBITDA, fik Uber et minus på 615 mio. dollar mod ventede negative 713 mio. dollar. Det var imidlertid en pæn forbedring fra et minus på 817 mio. dollar i fjerde kvartal 2018. Samkørselstjenesten alene var profitabel i de sidste tre måneder af 2019 med et driftsresultat på 742 mio. dollar, svarende til en margin på 24,3 pct., oplyser Uber. For Uber Eats var der et negativt driftsresultat på 461 mio. dollar.

Bruttoomsætningen, de samlede bookinger i Ubers app, steg med 28 pct. til 18,13 mia. dollar mod ventede 18,03 mia. dollar. For samkørselstjenesten var tallet på 13,51 mia. dollar i forhold til spåede 13,50 mia. dollar, mens Uber Eats' bookinger landede på 4,37 mia. dollar mod ventede 4,21 mia. dollar.

- 2019 var et transformerende år for Uber, og jeg er taknemmelig for vore fremskridt og for stabilt at levere på de forpligtelser, vi har påtaget os over for aktionærerne på vores vej mod overskud, udtaler Dara Khosrowshahi, topchef i Uber, i regnskabet.

Den administrerende direktør, som i forrige kvartalsregnskab lovede positiv indtjening på et tidspunkt i 2021, har samtidig et positivt signal til ejerkredsen:

- Vi anerkender, at æraen med vækst uanset omkostningerne er ovre. I en verden, hvor investorerne ikke bare forlanger vækst, men profitabel vækst, er vi velpositioneret til at vinde gennem fortsat innovation, fremragende eksekvering og en urivaliseret skala på vores globale platform.

Uber findes i mere end 800 byer verden over og havde 111 millioner aktive brugere fjerde kvartal.

BRANCHENYT
Læs også