Erhverv
BREAKING

Unilever vil stoppe med at målrette sine fede produkter til børn

Fødevarekoncernen med Nils Smedegaard Andersen for bordenden melder sig nu ind i kampen for at komme kraftig overvægt blandt børn til livs.

Ben & Jerrys vil i lighed med andre fødevareprodukter fra Unilever ikke blive markedsført direkte over for børn fremover. Foto: Peter Dejong/AP Foto: Peter Dejong/AP

Der er mange måder at markedsføre isbomber som Ben & Jerrys, Magnum og Cornetto over for børn i en digital tid fyldt med fristelser på skærmen.

Berømtheder, influencers og tegneseriefigurer skal dog ikke forvente at blive hyret til den opgave lige foreløbig af fødevarekoncernen Unilever, der foruden at stå bag en hel masse populære is forsyner verden med smørepålægget Marmite, læskedrikken Lipton og bageproduktet Maizena.

Det skriver Washington Post.

I løbet af 2020 vil Unilever således stoppe med at målrette sine reklamekampagner mod unge forbrugere, hvilket i praksis vil sige børn under 12 år i tv- og printannoncer samt børn under 13 år på sociale medier.

»WHO betragter kraftigt overvægtige børn som en af de mest alvorlige folkesygdomme i det 21. århundrede. Det er en af nøgleårsagerne til, at Unilever nu forpligter sig til at efterleve de nye principper for at markedsføre fødevarer og drikkevarer til børn,« lyder det fra den engelsk-hollandske koncern i en pressemeddelelse.

Unilever beskæftiger flere end 150.000 medarbejdere globalt set, omsætter for 400 mia. kr. og har fornylig placeret Carlsberg og Mærsks tidligere topchef, Nils Smedegaard Andersen, for enden af bestyrelsesbordet.

BRANCHENYT
Læs også