Erhverv

Mejeriindustriens supertanker er midt i historisk kursskifte

Mejerikoncernen Arla takker pænt nej til at forny nogle af kontrakterne på leverancer af billig mælk til detailkæderne. I stedet kanaliseres mælken ud på fjerne eksportmarkeder eller ind i produktion af mærkevarer.

Anført af adm. direktør Peder Tuborgh har Arla Foods det seneste år øget salget af mærkevarer og præsteret en eksplosivt vækst i salget til fjerne markeder. Et rekordstort investeringsbudget skal sikre, at den udvikling fortsætter.
Foto: Joachim Ladefoged

Udadtil er forretningen præget af en usædvanlig stabilitet på både top- og bundlinje. Bag facaden er en af mejeriindustriens supertankere, Arla Foods, imidlertid midt i et historisk kursskifte, som vil påvirke både kunder, ejere og forbrugere.

Kursskiftet har været undervejs i flere år, for det tager tid at dreje en forretning på næsten 80 mia. kr. Når man følger mejerikoncernens kølvandsstribe gennem 2019, er det imidlertid tydeligt, at der har været hektisk aktivitet på kommandobroen, hvorfra roret er lagt hårdt om. ..

BRANCHENYT
Læs også