Erhverv

Boeing lider nyt nederlag i verserende 737 MAX-skandale

Boeings skandaleramte 737 MAX-fly er endnu engang kommet i vælten, efter det er kommet frem, at flyets ledningsbundter ikke lever op til sikkerhedskrav.

Boeing arbejder fortsat på at få selskabets 737 MAX-fly i luften igen, efter det fik flyveforbud i marts 2019. Foto: AP Photo/Elaine Thompson, File

For blot en måned siden kom det frem, at de store ledningsbundter i Boeings 737 MAX fly ikke lever op til de amerikanske myndigheders sikkerhedskrav for separation af ledninger.

En kortslutning i et ledningsbundt vil således i teorien kunne føre til, at piloterne mister kontrol med det horisontale haleror på flyet og føre til flere katastrofale styrt lig de to, som dræbte 346 mennesker i 2018 og 2019.

Siden da har Boeing været i forhandlinger med de amerikanske luftfartsmyndigheder Federal Aviation Administration (FAA), da selskabet ikke mener, at ledningsbundterne udgør nogen sikkerhedsrisiko.

Nu er der kommet en delvis afgørelse i sagen, som varsler endnu mere dårligt nyt for den amerikanske flyfabrikant, som allerede har problemer med at få sendt flyene i luften, efter de blev tvangsparkeret i marts 2019. Det skriver Reuters.

Myndigheden mener nemlig, at ledningsbundterne ikke lever op til sikkerhedsstandarderne, og at det nu er op til Boeing, hvordan den nye fejl kan udbedre, hvilket kan blive en omkostningsfuld affære.

Alternativet er, at flyfabrikanten må flytte rundt på eller bygge barrierer imellem ledningsbundterne i alle de omtrent 800 Boeing 737 MAX-fly, som allerede er samlet - eller overbevise myndighederne om, at det ikke udgør nogen sikkerhedsrisiko, at ledningerne er lagt for tæt.

Flyproducenten meddelte søndag, at den fortsat var i dialog med FAA, men en amerikansk embedsmand udtaler til Reuters, at det er »usandsynligt,« at myndighederne vil genoverveje afgørelsen.

Tidligere har en ansat oplyst til nyhedsbureauet, at Boeing havde arbejdet på en løsning, hvis den skulle blive nødvendig, men at den i så fald kunne betyde yderligere forsinkelser, før flyet kunne komme på vingerne igen.

Nyheden kommer ovenpå, at der i løbet af de seneste måneder er opstået flere nye problemer med 737 MAX – blandt andet to nye softwarefejl siden januar og fund af værktøj og dele i flyenes brændstoftanke.

Flere flyselskaber er hårdt ramt af flyveforbuddet. Specielt Norwegian, som i sidste regnskab meddelte, at det har kostet selskabet i alt 740 mio. kr., eftersom man har været nødsaget til at leje andre fly som erstatning, for de 18 737 MAX-fly som allerede var leveret.

Alt i alt har flyfabrikanten budgetteret med, at flyveforbuddet kommer til at koste 32,5 mia. kr. Det forventes, at Boeing først kommer til at foretage de første godkendelses-flyvninger med 737 MAX i april eller senere i år. Selskabets aktiekurs faldt mandag 13,4 pct. til 227,17 dollars på NYSE.

BRANCHENYT
Læs også