Serier

Fragtkæmper bøvler med kilometerlange køer og op mod ni timers ventetid ved europæiske grænser

Hvor køen for lastbiler ved den dansk-tyske grænse kun er lidt længere end normalt, er det en helt anden historie i en række andre europæiske lande.

Corona rammer verden
Lastbiler må vente i timevis ved grænserne i visse lande i Europa  Arkivfoto: Tobias Nicolai/Polfoto

Mens coronavirussen breder sig i europæiske lande, gør grænselukninger og kontroltjek af lastbilchauffører sig det ligeledes.

Det får transportkoncernerne til at forberede sig på en mindre gnidningsfri fragtkørsel, end de normalt er vant til.

»En af de udfordringer, vi kommer til at slås med nu, er nok kødannelser i Europa, men vi forventer stadig, at der vil være en fri strøm af varer på tværs af grænserne,« siger Flemming Ole Nielsen, investor relation-chef i DSV.

I lande som Slovenien, Tyrkiet, Polen og Italien er der allerede opstået flaskehalse ved grænserne, hvor chaufførerne må vente i timevis på at komme ind i landene.

»I fredags så vi eksempler fra Slovenien med kilometerlange køer af lastbiler,« siger han.

Lignende oplevelser har man haft i den Skive-baserede speditør Freja Transport & Logistics.

»I Italien har vi allerede set, at vores chauffører kan vente ved grænsen i op mod 9 timer. Der sidder de bare og glor,« siger Jørgen Hansen, formand for og ejer af Freja Transport & Logistics.

Det skyldes, at chauffører, der krydser eksempelvis den italienske grænse mod Østrig, skal have sundhedsdokumentation og risikerer at blive trukket til side for at få gennemført et sundhedstjek før indrejse.

Netop derfor er DSV gået over til næsten udelukkende at benytte jernbanetransport, når det drejer sig om at fragte varer til og fra Italien.

Den lange ventetid har fået den danske regering til at suspendere kørehviletidsbestemmelserne midlertidigt.

I lørdags valgte regeringen at lukke de danske grænser midlertidigt, mens Tyskland gjorde det samme for grænsen mod Danmark mandag.

En ekspresbane for godtransport betyder dog, at kødannelsen ikke er voldsom ved den danske grænse, lyder det fra brancheforeningen Danske Speditører.

»Lige nu synes der at være et tryk på grænserne, men det er ikke meget over det sædvanlige,« siger Martin Aabak, adm. direktør for Danske Speditører.

Politisk bliver fragttransporten prioriteret, så Danmark og de resterende europæiske lande ikke pludselig står med tomme supermarkeder. Men virussens hærgen kan også tvinge branchen i knæ på andre måder, lyder det.

»Man kan kigge ind i et scenarie, hvor så mange chauffører bliver syge, at der bliver mangel på dem,« siger Martin Aabak.

Samtidig bliver det store spørgsmål, hvordan virusudbruddet påvirker efterspørgslen efter varer i både det korte og lange løb. En betydelig usikkerhed og nedgang i aktiviteten fik mandag DSV til helt at sløjfe sine udmeldte forventninger til 2020.

Læs også