Erhverv

Coronakrisen får fragtpriser til at flyve i vejret

Godstransport i luften, til søs eller til lands er inden for de seneste uger blevet dyrere. På visse ruter koster det op mod tre gange så meget som normalt.

Artiklens øverste billede
Det bliver dyrere at fragte varer. Foto: Gregers Tycho

Coronakrisen smitter i øjeblikket af på, hvad det koster at få fragtet varer rundt i Europa og i verden.

Både inden for luftfragt, søfragt og vejgods oplever fragtkoncerner, at priserne stiger. Især i luften, hvor mange varer normalt bliver transporteret i bugen af passagerfly.

»Fordi mange af passagerflyene er væk, er der stor efterspørgsel efter fragtfly,« siger Flemming Ole Nielsen, investor relations-chef i DSV.

DSV arrangerer som en af verdens største speditører fragt for massevis af virksomheder verden over.

»Der er ikke nogen solide statistikker at følge inden for luftfragt, men vi ser rater på visse ruter, som er to-tre gange højere end sædvanligt,« siger han.

Inden for søfragt er raterne i det toneangivende indeks SCFI, som kigger på spotrater for containershipping, steget med 5 pct. den seneste uge.

Hvad angår landtransport oplever flere også stigende takster for at få fragtet varer rundt i Europa, herunder den danske saftkæmpe Co-Ro, fortæller adm. direktør Søren Holm Jensen.

De højere priser for landevejsgods handler i øjeblikket primært om, at krisen skaber ubalance i, hvad der er brug for at blive fragtet.

Traditionelt bliver rigtig mange fødevarer transporteret fra Sydeuropa til Nordeuropa, mens især industriproduktion fragtes fra Nordeuropa til Sydeuropa. Mens vi fortsat har brug for fødevarer, er der knap så meget efterspørgsel efter industriproduktion i øjeblikket, uddyber Flemming Ole Nielsen.

»Hvis man sidder i Nordeuropa og skal have hentet noget i Sydeuropa, kan man ende med at betale mere for den transport, fordi man også skal betale for, at bilen kører tomt den ene vej,« siger han.

Ifølge branchedirektør Michael Svane fra DI lukrerer de fleste fragtkoncerner ikke på coronakrisen ved at hæve raterne betragteligt, men det gælder ikke for alle.

»Vi skal vise samfundssind og bidrage til forsyningssikkerheden. Det er uklædeligt, hvis nogen bruger det som anledning til at kaste sig ud i meget høje priser eller ligger ud over de omkostninger, som man rent faktisk har,« siger Michael Svane.

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.