Kriseramt dansk rederi solgt - det gamle selskab er gået konkurs

Det sker efter flere år med millionunderskud, der havde tømt pengekassen og fået banken til at gribe ind.

KEM Offshore har cirka 50 ansatte og har hovedsæde i Esbjerg.

Det danske rederi KEM Offshore, der er ejet af Knud Erik Møller og hans søn, er efter flere år med milliontab blevet overtaget af konkurrenten World Marine Offshore.

Samtlige skibe og kontrakter følger med over i det nye ejerselskab, WMO Support, skriver branchemediet Maritime Danmark.

Samtidig er det gamle KEM Offshore-selskab gået konkurs med en stor milliongæld og et hul i kassen. Det fremgår af en registrering i Statstidende.

Finans forsøger at få en kommentar fra KEM Offshore.

KEM Offshore, der sejler teknikere til og fra havvindmølleparker, blev sidste år ramt af et stort millionunderskud.

Det fik rederiets bank til at tage roret og gå på jagt efter en ny medejer, der kunne sikre driften på længere sigt. Det er nu lykkedes.

For få dage siden skiftede KEM Offshore navn til det anonyme K-O 2020 ApS. Nu er selskabet taget under konkursbehandling ved Skifteretten i Esbjerg.

Samtidig er der altså oprettet et nyt selskab, WMO Support, som skal videreføre driften.

KEM Offshore har cirka 50 ansatte og har hovedsæde i Esbjerg. Selskabet har på fem år tabt 65 mio. kr., alt imens gælden er vokset, og egenkapitalen er gået i minus.

Orla Møller, der ejer selskabet sammen med sin far Knud Erik Møller, tog sidste år over som direktør.

Ved udgangen af seneste regnskabsår havde KEM Offshore en bankgæld på omkring 80 mio. kr. Egenkapitalen var negativ med 24 mio. kr.

BRANCHENYT
Læs også