Dansk selskab i kursskifte - vil også sælge brugte køkkener til danskerne

Multiform, der er kendt for salg af dyrere køkkener, går med på genbrugsbølgen i coronakrisen. Åbner portal for salg af brugte køkkener.

Lars Bay-Smidt er koncernchef for Ballingslöv Danmark som bl.a. dækker over køkkenproducenten Multiform. Han vil gerne skabe en platform, hvor sælger og købere kan mødes i en handel om det brugte køkken.  PR-foto.

Coronakrisen er med til at sætte fart i nye forretningsmodeller og -løsninger. Den danske køkkenproducent Multiform er netop nu ved at udvide aktiviteterne, så selskabet også åbner for onlinesalg af brugte køkkener.

Netop køkkensektoren melder om fuld fart i salget de seneste måneder i coronakrisen. På samme tid har krisen også i både denne branche og andre dele af detailhandlen sat fokus på nye digitale salgsværktøjer.

Det gælder også Multiform med hovedsæde i vestjyske Kibæk, som er kendt for salg af dyrere køkkener. Selskabet, der er en del af den svenske Ballingslöv-koncern, åbner i denne uge for en onlineplatform, hvor der kan sælges og købes brugte Multiform-køkkener.

»Mange af de håndlavede køkkener, som vi producerede for op mod 30-40 år siden, lever jo fortsat i bedste velgående. Derfor vil vi da gerne som producent være med til at skabe en platform, hvor sælger og købere kan mødes i en handel om det brugte køkken, som kan få nyt liv,« siger Lars Bay-Smidt, der er koncernchef for Ballingslöv Danmark og desuden fungerende adm. direktør for Multiform.

Han fastslår, at initiativet var på vej før coronakrisen, men at de seneste måneder har været med til at fremrykke salget.

»Bæredygtighed og cirkulære løsninger med genbrug har længe været på dagsordenen i dele af erhvervslivet. Men vi ser en megatrend i, at forbrugere vil investere mere i hjemmet med fokus på kvalitet og holdbarhed, samt tager afstand fra køb og smid væk. Vores køkkener kan få et nyt hjem, hvis de skal pilles ned i en bolig som bygges om eller får ny ejer,« mener Lars Bay-Smidt.

Han afviser, at onlinesalget af de brugte køkkener vil få betydning for nysalget hos Multiform. Han mener, at de brugte køkkener i stedet vil erstatte køb af andre, billigere køkkener.

I den svenske Ballingsløv-koncern er også en række andre køkkenmærker – her under danske Kvik. Det selskab med hovedsæde og produktion i vestjyske Vildbjerg, afsætter køkkener gennem 150 butikker, som drives af lokale forhandlere gennem franchise i 11 lande.

Også her har coronakrisen sat skub i nye forbrugsmønstre, og derfor har selskabet rullet et nyt koncept, Kvik Home, ud i alle selskabets salgsmarkeder. Det kombinerer digitale løsninger og personlig kontakt. Lokale partnere sælger Kvik-køkkener til forbrugere gennem hjemmebesøg i alle 11 lande og målet er, at 10 pct. af omsætningen årligt kan hentes via den salgskanal – svarende til ca. 150 mio. kr.

»Onlinehandel med køkkener har i mange år været en hård nød at knække i branchen, men vi tror på, at det er modellen for os at tilbyde alle tre muligheder, fra den fysiske butikker til videomøder og hjemmebesøg,« sagde adm. direktør Jens-Peter Poulsen, Kvik, til Finans om tiltaget.

Både Kvik og Multiform melder om vækst i salget de seneste par måneder. Også cheferne for to af de andre store køkkenproducenter her i landet, TCM Group med bl.a. Svane-kæden samt Nobia, der omfatter bl.a. HTH og Invita, har for kort tid siden også udtrykt tilfredshed med det aktuelle salg.

BRANCHENYT
Læs også