Erhverv

Britisk modehus havde massiv salgsnedgang i første kvartal

Det britiske modehus Burberry, der er kendt for sine ikoniske tern, har været hårdt ramt på salget i første kvartal af regnskabsåret 2020/21.

Det fremgår af en handelsopdatering fra selskabet onsdag morgen.

Her oplevede Burberry et fald i det sammenlignelige salg på 45 pct. i første kvartal, der sluttede 27. juni, sammenlignet med samme periode året forinden.

Der var dog fremgang at spore i den sidste måned af kvartalet, da salget i juni kun var nede med 20 pct. i forhold til samme måned sidste år.

På baggrund af salget i juni sætter Burberry sine forventninger til andet kvartal, der slutter i september, til en nedgang på mellem 15 og 20 pct. Samlet ventes salget at dykke med 40 til 50 pct. i første halvdel af regnskabsåret.

I samme ombæring oplyser modeselskabet, at det venter et fald i bruttomarginen på mellem 200 og 300 basispoint i første halvår sammenlignet med sidste år.

Burberry-aktien lukkede tirsdag med et fald på 0,4 pct. til 1557,5 pence på børsen i London.

BRANCHENYT
Læs også