Erhverv

Det koster kassen at male flybranchen grøn. Og giganterne har overladt arbejdet til små iværksættere

Luftfarten satser stort på klimavenlige løsninger, men det kræver umådeligt mange ressourcer at udvikle f.eks elfly, og coronakrisen har gjort branchen usikker. Flere aktører mener dog ikke, at udviklingen mod klimaneutrale flyrejser kan stoppes.

Fra at kunne tælle antallet af startup-virksomheder indenfor elektrisk luftfart på én hånd er der i dag mere end 250, påpeger Tomas Brødreskift fra norske Equator Aircrafts. Her er man selv i gang med at udvikle et fly med plads til to. Arkivfoto: PR Sådan kommer det elektriske fly med plads til fire passagerer til at se ud, når det er klar til testflyvninger hos danske Nordic Seaplanes. Illustration: PR

Muligheden for at rejse med fly har krydret vores ferier med alverdens destinationer, gjort forretninger til en global affære og efterladt et vækstspor, som har gjort mange mennesker over hele kloden rigere. 3,6 pct. af verdens BNP kommer fra flyindustrien, hvilket ville gøre industrien til verdens 20. største land, hvis man tillader sig at sammenligne på den måde.

Den uundgåelige forurening, der er forbundet med friheden ved at flyve, har imidlertid også givet flypassagerer en sort klimasamvittighed. Cirka 2,5 pct. af CO2-udledningen kommer fra denne sektor, og selv om det faktisk er meget mindre end hvad bilparken eller kraftværkerne udleder hver for sig, vil luftfartsselskaber verden over gerne give kunderne mulighed for at rejse grønnere...

Læs også