Erhverv

Danskstiftet "Spotify-pendant" er klar til First North

Investorerne var vilde med idéen bag musiktjenesten Mdundo, der blev overtegnet med 111 pct.

Stifter og adm. direktør Martin Nielsen drog i 2012 til Kenya, hvor Mdundo i dag har hovedFoto: Mdundo

Mdundo, der er en danskstiftet musiktjeneste med ambitioner om at blive den afrikanske pendant til svenske Spotify, bliver fredag tilgængelig for investorer, når selskabet kommer på First North.

Selskabets tegningsperiode sluttede den 28. august med et opløftende resultat for musiktjenesten, der blev overtegnet med 111 pct.

Mdundo udstedte fire millioner aktier til 10 kr. per styk, men investorerne viste sig at være så vilde med casen, at musiktjenesten modtog tegninger fra 2.914 investorer for i alt 8.428.731 aktier - altså over dobbelt så mange som der blev udstedt.

»Vi er selvfølgelig super glade og sindssygt overvældede over den interesse, der har været. Nu handler der bare om at komme derudaf. Vi glæder os rigtigt meget til at komme i gang og nå de mål, vi har sat,« siger adm. direktør og medstifter Martin Nielsen fra Mdundo.

Direktøren fornemmer, at Mdundos forretningsidé ses som et friskt pust hos de danske investorer.

»Jeg tror, der er flere ting i det. Det ene er, at det er en interessant case, man ikke normalt ser i Danmark. Det andet er, at mange forhåbentligt har lyttet til det, vi har sagt, og set et stort potentiale i det afrikanske marked,« siger Martin Nielsen.

Mdundo har fem mio. månedlige lyttere i Afrika og 20 mio. månedlige downloads. Det primære forretningsområde er syd for Sahara, og hovedkontoret er placeret i Kenyas hovedstad Nairobi.

Ifølge Mdundos meddelelse til markedet i forbindelse med aktietegningen er der 239 mio. afrikanere syd for Sahara, der har adgang til internettet via deres mobiltelefon. Dette tal forventes at vokse til 483 mio. i 2025.

30 pct. af mobilbrugerne lytter til musik på deres mobiltelefon, men ifølge Mdundo sker det primært gennem ulovlige downloads. Mdundo vil tage kampen op med ulovlige musiktjenester ved at levere et produkt, der fungerer bedre.

»Vi har et udgangspunkt, der siger, at vi skal have et bedre produkt end de ulovlige tjenester. Det er ikke fordi, vi tror, at folk på magisk vis kommer til at tænke, at de heller må lade være med at bruge de ulovlige sider, eller at der sker noget politisk. Det handler om, at vi laver et produkt, der er bedre end det, de kan få fra ulovlige sider,« siger administrerende direktør Martin Nielsen.

Mdundo har trods stigende vækst i antallet af brugere ikke været profitabel endnu, og sådan bliver det sandsynligvis ved med at være i et stykke tid.

»Det handler meget om, hvad der skaber værdi for aktionærer nu. Hvis vi fokusere udelukkende på Kenya, så ville forretningen gå i breakeven, men vi ser meget mere fidus i at være i hele Afrika. Lige nu handler det i virkelighed bare om at få fuld knald på væksten, og det er blandt andet det, pengene fra børsnoteringen skal bruges på,« siger Martin Nielsen, der drog til Kenya i 2012 og stiftede Mdundo i selskab med nogle kollegaer.

BRANCHENYT
Læs også