Erhverv

Karsten Ree: »Tesla? Det er fandme langt ude«

Storinvestoren Karsten Ree ser ikke meget fidus i Tesla, men han ser andre stjerner blandt de store tech-aktier. Han regner specielt med, at et bestemt kinesisk selskab kommer til at kaste penge af sig på langt sigt.

Artiklens øverste billede
Karsten Ree tror ikke på Tesla som investeringscase. Foto:Stine Bidstrup

»Det der. Det tør jeg fandme ikke røre ved.«

Tesla-aktien er ikke lige noget for den kendte erhvervsmand Karsten Ree.

»Jeg er mere målløs end alle andre, tror jeg. Det kan stige 500 pct. på et par måneder eller tre. Det er ikke normalt. Det er fandme langt ude,« siger han om den udviklingen i Tesla, der i den seneste periode har været i vælten med enorme kursstigninger.

I sommeren 2017 brændte Den Blå Avis-stifter og storinvestor Karsten Ree nallerne på Tesla. Han købte for 70 mio. kr., men aktien faldt. Da den et stykke tid senere var i nærheden af den pris, han købte til, »skvatpissede« han ifølge sig selv i bukserne og solgte med et tab på omkring fem pct. Kort efter var aktien igen steget til det dobbelte.

Han har ikke rørt den siden.

Karsten Ree, der blev en af Danmarks rigeste personer, da han solgte Den Blå Avis og Bilbasen til eBay for over to mia. kr. i 2008, ligger ellers ikke på den lade side, når det kommer til investeringer.

Men Tesla? Nej. Det er ikke lige noget for Karsten Ree.

»Alle de store bilfabrikker i verden er mindre værd end en, der tjener ingenting. Det er et kæmpe hul i jorden,« siger han og uddyber:

»Jeg tror, de kan nogle teknikker med deres rumprogrammer og sådan noget, hvor de vil kunne styre en masse oppe fra himlen. Ellers kan jeg slet ikke se, det har nogen berettigelse, at den ligger, hvor den ligger. Det er jo totalt vanvid,« siger Karsten Ree.

Han er ellers kendt for at turde kaste sig ud i risikovillige investeringer i alt fra produktion af bioethanol i Grenaa til store aktieinvesteringer i amerikanske og kinesiske tech-giganter. I håbet om guld og ædelstene kastede han sågar også et tocifret millionbeløb i ophævningen af en nazi-ubåd i 1993.

Karsten Ree og Åge Jensen i forbindelse med deres fælles jagt på nazi-ubåden U534, som de i 1993 hentede op fra dybet.

Risikovilligheden har til tider kostet levemanden dyrt. En investering i Amagerbanken kostede ham således 800 mio. kr. i 2011, da banken krakkede, efter han havde prøvet at redde den med spandevis af kapital. Blot et år efter tabte han også 80 mio. kroner på luftfartsselskabet Cimbers konkurs.

Og nå ja, så var der heller ikke meget guld at komme efter i nazi-ubåden, der ifølge et norsk medie var fyldt med kondomer og gammel ost. Den står i dag på et museum i Liverpool.

Andre sats har dog været særdeles profitable for storinvestoren, der eksempelvis så en mulighed i Nokia, da selskabet tidligere var i problemer. Han investerede 430 mio. kr. i 2012, og på blot 15 måneder voksede investeringen til det dobbelte.

Selvom Tesla ikke er interessant for Karsten Ree, ser han stadig stort udviklingspotentiale indenfor de store tech-aktier. Teknologi har længe fyldt godt op i storinvestorens aktieportefølje, og aktier som Apple, Tencent, Amazon og Alibaba har især været blandt de foretrukne. Han regner med, at det fortsat er der, også det fremtidige afkast skal hentes.

»Udviklingen er jo, som den er. Det billede, der tegner sig i verden for mig - og for mig at se er ganske åbenlyst – det er, at de tech-aktier der, dem bliver der ved med at være rigtig meget fremtid i.«

Det er ikke småpenge, erhvervsmanden har aktier for. I selskabet Karsten Ree Holding B ApS, som han ejer med sine børn, lå der i regnskabet for 2019 værdipapirer og kapitalandele for 3,5 mia. kr. Fra 2015 til 2019 har selskabet indbragt et samlet resultat på knap 1,5 mia. kr.

Direktør m.m. Karsten Ree med naturens racerbil,geparden i Ebeltoft Zoo som han har overtaget.

Han har specielt én favorit, som han forventer sig meget af. Og mens amerikanske Amazon og Apple før har været store darlings i hans portefølje, er det nu et kinesisk selskab, han hiver frem af posen, når spørgsmålet falder på, hvilken aktie der er de største forhåbninger til.

»Noget der er undervurderet, det er Alibaba.«

Alibaba er et kæmpe kinesisk koncernselskab, hvis hovedfokus er på internetbaserede handelsportaler. Alibaba har derudover også flere andre store initiativer i søen som eksempelvis en ejerandel i Alipay, der er den mest brugte betalingsform i Kina.

Den er steget med knap 60 pct. det seneste år, men Karsten Ree mener alligevel, at potentialet i selskabet endnu er langt fra at være forløst.

»Den har slet ikke haft samme stigning som Amazon, og der er meget mere tilbage i den. Når alle de investeringer rundt omkring begynder at kaste noget af sig, så kører den forretning endnu stærkere, end den allerede gør,« siger Karsten Ree.

Ifølge Karsten Ree er det specielt det, at Alibaba sammen med andre kinesiske selskaber som eksempelvis Tencent har anseelige muligheder for at vinde markedet i Asien og Afrika, der gør dem interessante.

»Og det er satme et stort område, og der er virkelig mange mennesker,« siger han og fortsætter:

»Tager vi fem år på sigt, så tror jeg virkelig, der er mange penge i det.«

Top job

Forsiden lige nu

Anbefalet til dig

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver abonnement

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.