Erhverv

Facebook har placeret annoncer på tv2.dk uden TV 2-accept

TV 2 har ligesom DR ufrivilligt lagt nyhedssite til annoncer, som Facebook har solgt og placeret via sit annoncenetværk. »Det er naturligvis ikke i orden,« lyder det fra salgschef hos TV 2.

Mens TV 2 ganske vist er delvis reklamefinansieret, har problemet en anden dimension for DR, nemlig at public service-stationen er statsligt finansieret, og at der er forbud mod reklamer. Det har DR indskærpet over for Facebook. Foto: AP Photo/Richard Drew, file

Facebook har ved en fejl placeret annoncer på DR's hjemmeside, kunne mediet Digiday berette tidligere på ugen. Og det samme er overgået TV 2, oplyser tv-selskabet.

Fejlen er sket, når brugerne klikker sig videre til en artikel på dr.dk eller tv2.dk, der er delt på Facebook, og gør det fra Facebooks app til Apple-enheder som Iphone eller Ipad. I de tilfælde er annoncer solgt gennem Facebooks annoncenetværk, Audience Network, som bruges til annoncesalg i apps, altså flyttet med ud på de pågældende nyhedssites – også selvom medierne slet ikke er en del af Audience Network...

BRANCHENYT
Læs også